Buell Lightning XB9S (2003-2006)

När Eric Buell först presenterade sitt koncept för en sportmaskin med Harley-Davidsons Sportster motor, verkade det hela lite väl annorlunda. Trots det kunde ingen klaga på vare sig körglädje eller vägegenskaper hos den extrema skapelsen Firebolt XB9R. Det är en ren sportmaskin med toppkåpa och lågt styre och med en hjulbas som är kortare än hos Aprilia RS 125.
Därför var det knappast en överraskning att efterföljaren XB9S Lightning, med samma teknik som Firebolt, men med upprätt körställning och allt det som behövs för att uppfylla rollen som streetfighter, också bjöd på massor av körglädje.
Buells motorer är inte identiska med Harley-Davidson, eftersom de har bearbetade förbränningsrum och portar. Lilla Sportstermotorn har i det här utförandet dessutom större slagvolym och betydligt mer effekt, delvis tack vare elektronisk bränsleinsprutning. Buell är känd för sina okonventionella lösningar och ljuddämparen under drivlinan är ett typiskt kännetecken.
Vad som var nytt för den här generationen var den kraftiga aluboxramen som också fungerar som bensintank. Enligt samma recept ryms motorolja för torrsumpsmörjningen i svingen.
I stadstrafik är den kung även om körställningen först känns lite underlig, med låg sadel, och ett ganska kort avstånd till fotpinnarna.
Tyvärr är motorn den svagaste punkten i paketet, med en vikt och effekt som inte direkt gynnar användningsområdet. Dessutom känns vridmomentet inte särskilt starkt och därefter upplever föraren att det hela tar slut, precis när han väntar sig att det roliga ska börja.
Men som sagt, kurviga vägar är dess rätta lekplats om bara föraren arbetar som en enhet med maskinen. Gratis får han inget. Fjädringen är fullt justerbar, men grundinställningen är ganska stötig. Även bromsarna fyller sin uppgift väl och den fälgmonterade skivan fram ser dessutom extremt… extrem ut.
Chassit kan upplevas som nervöst i vissa situationer, men det är en stabil nervositet och vi får igen det i form av snabba reaktioner vid kursändringar.
Till de extrema egenskaperna bör vi tyvärr även räkna priset, som gör Buell XB9S till den dyraste leksaken i sin klass, för en leksak är vad den är. Detta kan dock vara på både gott och ont…