Checklista

A2-körkortet för motorcykel

Checklista

1.    Körkortstillstånd
Det första steget för att få ta motorcykelkörkort är att ansöka om körkortstillstånd från Transportstyrelsen – utan detta tillstånd för du inte övningsköra eller avlägga förarprov. Transportsstyrelsen kontrollerar att du når upp till samhällets krav som ställs på dig som förare, exempelvis gällande syn, hörsel och rörelseförmåga. Ansökan görs smidigast digitalt på Transportsstyrelsens hemsida. När du väl fått körkortstillståndet så är det giltigt i 5 år.

2.    Synundersökning
En synundersökning görs vanligtvis hos en optiker och tar cirka 10 minuter att göra. Det kostar runt 100 kronor och optikern kan skicka resultaten direkt till Transportsstyrelsen digitalt.

3.    Handledarutbildning
För privat övningskörning så krävs att din handledare ska inneha ett handledarbevis från Transportstyrelsen. Det finns några krav på personen som ska vara handledare: personen ska vara över 24 år ha giltigt körkort för den specifika mc-typen, körkortet måste vara utfärdat av ett ESS-land och personen måste ha haft körkort i sammanlagd minst fem år under de senaste tio åren, ej blivit av med körkortet de senaste 3 åren på grund av rattfylleri eller annat grovt brott, ej haft ett återkallat körkort i mer än 3 månader sammanlagt.

4.    Teoriutbildning och körutbildning
Det är mycket kunskap som du måste ta in. Många trafikskolor erbjuder både böcker, teorikurser och körkortsfrågor som man kan köpa. Ett annat alternativ är att ladda ner en teoriapp till mobilen så att man på ett smidigt sätt kan plugga var man än är.
För att lära sig att köra och manövrera själva motorcykeln så är en bra metod att få in så många timmar som möjligt med privata övningskörningen för att sedan komplettera med körlektioner.

5.    Riskutbildning
Riskutbildningen är uppdelad i två delar, och liknar bilkörkortets riskutbildning i sitt upplägg. Riskutbildningar är giltiga i 5 år.
Del ett handlar om alkohol och andra droger, trötthet och riskfyllt beteende. Det ingår även information om skyddsutrustning, äck, bromsar, väglag, etc. Syftet med kursen är att du ska få en förståelse över vilka risker motorcykelkörning och dina beslut kan få. Denna teoretiska del görs på en trafikskola under 3-4 timmar och kostar mellan 400-800 kr.
Del två handar om hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden. Du kör denna del först när du kan hantera motorcykeln väl. Utbildningen tar ungefär 4-5 timmar och kostar runt 2500 kronor. Syftet är att testa både dina egna och din motorcykels begränsningar samt att lära sig hur du undviker att hamna i svåra situationer och att du ska förstå hur bl.a. hastighet påverkar dina möjligheter att klara svårigheter.

6.    Teoriprov
När de tidigare momenten är avklarade så är det dags att skriva teoriprov. Provet görs på Trafikverket och kostar 325 kronor. Du bokar teoriprovet på Trafikverkets hemsida med hjälp av e-legitimation eller så beställer du hem koder till din folkbokföringsadress. Tiderna är begränsade så det gäller att boka i god tid!
Innan provet ska du normalt fotografera dig i någon av de fotoautomater som finns på plats, vilket kostar 80 kronor. Kom i god tid och kom ihåg att ta med legitimation! Provet tar 50 minuter och består av 65 frågor plus 5 testfrågor. För att få godkänt krävs 52 av 65 och du får resultatet omedelbart på skärmen.

7.    Uppkörning
Momenten som du ska kunna är:

  1. Säkerhetskontroll
  2. Lågfartbana
  3. Högfartbana
  4. Bromsteknik
  5. Körning i trafik

Skulle du inte klara något av de första fyra delarna får du inte gå vidare till nästa steg. Själva uppkörningen tar 30-45 minuter. Du får direkt veta resultaten när du har parkerat motorcykeln och stängt av den. Om du klarat både teoridelen och uppkörningen så får du köra iväg med motorcykeln direkt efter provet. Körkortet tillverkas sedan för en kostnad av 150 kronor och skickas hem till dig.