Provkörning – RGNT Scrambler- Elhojen från Kungsbacka!

(Onlinepubliceringen av denna artikel sponsras av RGNT Motorcycles)

Sköna svepande linjer i klassisk stil och mekanik med fötterna på jorden.

Vi hade väntat länge på att få titta närmare på det svenska undret, den fräcka retrohojen RGNT Scrambler, med eldrift och till på köpet tillverkad i svenska Kungsbacka. I den tidigare Honda-metropolen tillverkas idag RGNT för hand av en skara entusiastiska ingenjörer och hantverkare.

En robust LCD pekskärm dominerar synfältet från förarplats.

Historien bakom RGNT började med en resa till Peking 2018. Entreprenören Jonathan Åström inspirerades att få ta med sig endel av den då redan långt fram elektrifierade storstadens fordon med sig hem till väst. ”En önskan att tysta stadens gator i väster”. Som en rutinerad motorcyklist drömde han om en tvåhjuling som skulle tända samma frihet som traditionella motorcyklar, men med moderniteten och elimineringen av utsläpp från dagens elbilar. Efter att ha överraskat marknaden med en läcker prototyp 2019, lanserades RGNT Motorcycles år 2020 med ambitionen att stadspendlare ska byta bilen mot elmotorcykeln.

Batteriet på 7,7 kWh sitter fast monterat i ramen.

Sedan dess har varje motorcykel byggts och kommer att fortsätta att byggas för hand. RGNTs design ska efterlikna en tid då motorcyklar var robusta, driftsäkra och tillverkades av högkvalitativa material. RGNT erbjuder ett klassiskt utseende som tål tidens tand i generationer framöver. Men trots det förflutna estetiskt sett, ser RGNT framåt rent tekniskt. Genom att arbeta med moderna lösningar har RGNT skapat ett helt digitalt system för föraren, genom molnuppkoppling, ett användarvänligt gränssnitt, en LCD-pekskärm med karttjänster och minimalt med underhåll skapas en teknisk frihet och ett lättsamt motorcykelliv.

Snygg lackering som andas hög kvalitet, praktiskt förvaringsfack.

På en av sommarens allra hetaste dagar stämmer vi träff med en av RGNTs ambassadörer, mitt på Sveavägen i Stockholm. Klart målmedvetet då just innerstaden ska vara en av RGNTs tilltänkta jaktmarker. Vi möts av en relativt liten hoj med knubbigt utseende. En tilltalande design och en snäll look ska vara inbjudande till alla sorts chaufförer. Sadelhöjden är bekvämt låg men stoppningen i sadeln skulle behöva ses över, känslan att ”sitta på ramrören” blir tydlig. Kanske ett förseriefenomen? Efter en kort introduktion, bland annat över den nyckellösa ”tändningen” kan vi fara iväg i storstadens sommarmyller. I stort sett helt ljudlöst glider vi fram och speglar oss i Sveavägens stora skyltfönster. För att vara en hoj i retrostil sitter jag ganska framåtlutat, det breda styret ger mer en caféräser-känsla än klassiskt glidande. En aktiv körställning som belastar framhjulet och bjuder på en lättsam hantering.

Blandningen av klassiska designelement och senaste teknik. De coola gaffelbälgarna mot de bästa fälgarna på marknaden, japanska Takasago Excel.

RGNT Scrambler väger in på återhållsamma 155 kilo och med 11 kilowatts motoreffekt kvalar den in som A1-motorcykel. Alltså instegsklassen i vår underbara värld. Batteriet är på 7,7 kWh och ska ge en maximal räckvidd på 12 mil. Det sitter fast monterat i ramen och laddas med en vanlig stickpropp på tre timmar från 20% till 80%. Toppfarten på angivna 120 km/h fick vi aldrig anledning att prova. Bromsarna är från Spanska J. Juan med frambroms på höger styrhalva och bakbroms på vänster. Således alltså ingen fotbroms. Bromsarna är av kombityp och saknar ABS. Kombisystemet bromsar på båda hjulen och trots provokativ hantering av bromssystemet fick vi det aldrig att låsa, bra! Den enkla skivan duger väl och reglagen känns fina i händerna.

Återigen en blandning av gammalt och nytt, backspegeln härstammar från 60/70-tal men gashandtag och omkopplare ser moderna ut.

Elmotorn sitter monterad i bakhjulet, en så kallad navmotor. En enkel orange kabel förbinder motorn med batteriet. Det förenklar konstruktionen genom att man slipper hela kraftöverföringen i form av kedja och drev. Nackdelen är ökad ofjädrad vikt. Vid rödljus-racen inne i stan smyger RGNT Scrambler iväg mycket försiktigt. Här saknar man som van motorcyklist lite mer drag! Det märks att effektutvecklingen är anpassad för nybörjare. Det hade inte skadat med lite större skillnad i de olika körprogrammen som erbjuds. Väl uppe i rull sker accelerationen helt ok. Man hänger lätt med bilarna och vi swishar vinande mellan bilköerna och lotsar lätt runt den lilla hojen, kul!

En elhoj mitt i storstockholms grönska känns helt rätt.

Vid fartguppen och över ojämnheter bör man tänka sig för och ta ner farten ordentligt. Stötdämparna erbjuder knappt någon dämpning alls utan man hoppar och skuttar runt ganska okontrollerat. Här finns definitivt utrymme för förbättringar. Den simpla gaffeln på 35 millimeter från Italienska Paioli erbjuder inga justeringsmöjligheter och bak kan endast förspänningen justeras.

Här syns navmotorn tydligt, att slippa krångla med en kedja ger ett bekymmerslöst ägande.

Den stora LCD-displayen dominerar utsikten från förarplats. Den erbjuder full uppkoppling via RGNTs molntjänst och innehåller även navigationsmöjligheter vilka vi inte testade. Kartbilden följer med snyggt när vi glider runt i ett sommarhett Stockholm. De snygga svarta fälgarna gnistrar ikapp med solen, 110/80-18 fram och 130/80-17 bak ger smidig hantering och de grovmönstrade däcken från Avon ger helrätt utseende.

RGNT Scrambler har full LED-belysning runt om.

Scrambler beställs och konfigureras enkelt från RGNTs välbyggda hemsida. I skrivandes stund är leveranstiden 15 till 20 veckor. Priset på 13 495 € ligger rätt. RGNT Scrambler har även en systermodell kallad Classic med kromade stålfälgar och lite annorlunda designelement för 1000 € lägre pris.

Istället för bensintank erbjuds ett generöst ”handskfack” som är låsbart.

Som pendlarhoj och som stadshoj är RGNT Scrambler en kul och duglig motorcykel. Den fräcka designen och små måtten inbjuder till många att uppleva känslan att köra motorcykel.
Vi på Bike önskar eldsjälarna på RGNT lycka till och följer med spänning deras utmanande väg framåt!

Annons

Annons

Senaste utgåvan