Härlig mc-körning på Åland

Det är maj månad och Karina Berglund Douhan tar sin BMW GS 1200, tillsammans med sin väninna Sanella, och kör på färjan M/S Eckerö. Båtturen går mellan Grisslehamn strax norr om Uppsala och Eckerö på Åland, den så kallade Eckerö Linjen. Sedan väntar ett par magiska dagar med härlig mc-körning, längs med Ålands kurviga vägar och fantastiska vyer ut över havet.
Text: Sofia Thomson, foto: Karina Berglund Douhan m fl

Båtresan tar endast två timmar, på den tiden hinner man äta gott i restaurangen samt njuta av utsikten på däck.

”På färjan träffar vi andra hojåkare vilket var jättekul. Bland annat ett stort HD-gäng, och även ett gäng BMW-åkare. Det är fantastiskt oavsett var man än kör hoj så blir det väldigt speciella möten, oss hojåkare emellan, säger Karina Berglund Douhan.”

Framme på Åland kör tjejerna söderut och kommer till den ena magiska platsen efter den andra. Mot slutet av dagen beger de sig till norra kusten och checkar in på HavsVidden Resort.

”Det är sjukt coolt att köra hoj på Åland, säger en mycket nöjd Karina Berglund Douhan. Speciellt kul var det att göra resan tillsammans med Sanella, som är min mc-kompis sedan några år tillbaka. Vi är tajta mc-vänner, vårt sätt att umgås på är att köra hoj tillsammans.”

Karina Berglund Douhan har kört motorcykel på Åland en gång tidigare, då mest på grusvägar, men det var där hon upptäckte Åland och den magiska plats det är att köra hoj på. Denna resa kördes mest asfaltsvägar.

”Vi började med att åka till Mariehamn, en vacker stad vid vattnet. Vi körde även upp på ett utsiktsberg, badhusberget, som låter oss se ett oändligt vackert landskap och en fin vy över hamninloppet i Mariehamn.”

Efter utsiktsberget körde tjejerna vidare mot Järsö. För att komma dit fick de köra över ett antal broar som leder ut över massa småöar.

”Det var som ett pärlband av öar, ihopkopplade av broar, det är ett sånt fint kustområde, jättevackert med öarna, vattnet och skärgårdsnaturen.”

Efter några timmars körning på småöarna styrdes hojarna in på huvudön igen för lite grusåkning ute på en vacker landsbygd, med åkrar, ängar och skog.

På väg norrut mot HavsVidden passerar de två mc-tjejerna flera äppelodlingar och det finns flera musterier längs med vägen.

”Det är så fint att passera dessa äppelodlingar och musterier. Med mer tid hade vi kunnat stanna på något musteri en stund.”

Tjejerna hade så många platser att passera och upptäcka så de fick bara njuta av att köra förbi de fina odlingarna.

”Väl framme vid HavsVidden Resort är det helt magiskt, klippor som är galet vackra, solnedgång över skärgården och maten på hotellets restaurang var underbar. Oxfilé med utsikt över havet. Att bo här blir den stora belöningen med resan.”

Karina och Sanella letade under sina två dagar på Åland upp de mindre vägarna, perfekta för mc-åkning; små, smala, kurviga, fina och välskötta vägar. Vädret var perfekt enligt Karina, 20 grader varmt och hennes tunna textilställ fungerade utmärkt.

”Jag älskar hojåkande och jag älskar naturen, därför kör jag en äventyrshoj, jag vill kunna ta mig fram överallt och vill inte att hojen ska begränsa mig. Jag kombinerar även vandring med mc-körning, min nästa resa blir vandring tillsammans med hojåkning i de italienska alperna. Man möter naturen på nära håll, men på två olika sätt. ”

Förutom att köra motorcykel så är Karina Ica Handlare och även ordförande i Akademiska sjukhusets barnfond, de samlar in pengar som går till aktiviteter och leksaker till sjuka barn.

”Detta är otroligt värdefullt för mig. En av mina anställdas son fick leukemi för ett antal år sen, då kom detta med ett allvarligt sjukt barn nära mig, och det berörde mig. Sjukhuset var deras hem och då betydde leken och aktiviteter väldigt mycket.”

Vad var det bästa med resan till Åland?

”Broarna till Järsö, det är en egen sevärdhet i sig. Längst ut där finns Café Stickstugan som jag varmt rekommenderar, där stannade vi och tog en fika. Även utsiktsplatsen i Mariehamn, det var magiskt. Kastelholms slott som vi besökte var också en otrolig upplevelse, en rofylld plats, det var fridfullt och väldigt fint där. Vi mötte magiska platser under hela resan. Åland bjöd oss verkligen på sin bästa sida när vi var där, avslutar Karina Berglund Douhan. Jag kan varmt rekommendera Eckerö Linjen och Åland till alla mc-åkare.”

Eckerölinjen har speciella mc-paket för dig som vill besöka Åland med motorcykel. Klicka här för mer information.