Yamaha XTZ 750 Super Ténéré (1989-1995)

 

Det här var egentligen den första superoffroadaren. Det var första motorcykeln som gick att köra nära 200 på grusväg med, en adrenalinkick som inte kan beskrivas, utan måste upplevas. Precis som andra maskiner av samma slag idag, var det fel att kalla den för offroadare. Typen har idag andra benämningar, som äventyrsmaskin eller offroadtourer. Alla är de milslukare av rang, oavsett kategori, och Super Ténéré är inget undantag. Sadeln är bred men något för mjukt stoppad vilket ger träsmak redan efter 60 mil, om man inte tagit en ordentlig paus. Körställningen och kåpan uppmuntrar föraren att utforska alla hastigheter.

Kärnstycket i maskinen är den tvåcylindriga motorn som utvecklades speciellt för den här modellen i ökentävlingar. Motorn är av parallelltyp, alltså med kolvarna arbetande samtidigt i cylindrarna. Det kunde ha lett till vibrationer, men de utjämnas av en kuggdriven balansaxel i den 749 kubik stora motorn. Effekten var 70 hästkrafter vid 7 000 varv. Motorn hade tio ventiler och var en av de första som fick Yamahas femventilade system. Själva tekniken och gjutningarna liknade mycket Yamahas fyrcylindriga motorer och senare kom den här motorn i ett lite annorlunda utförande att användas för sportmaskinen TRX 850 och TDM 850/900.

Själva motorcykeln förlitade sig starkt på ökenromantik och integrerad med den rammonterade kåpan med dubbla lysen var en tank på 26 liter. Givetvis straffade det sig i vikt och vågen stannade på hela 226 kilo fulltankad. Fjädringsvägen var ordentligt tilltagen, 235 fram respektive 215 millimeter bak, men för offroad är det knappast tillräckligt. Det är däremot tillräckligt för att ge den här typen av motorcyklar mycket komfortabla egenskaper vid landsvägsbruk.

Uppdateringarna var få. Ny koppling kom redan till 1990, men den klonkiga växellådan blev aldrig bättre. Trots vattenkylning kan motorn ibland drabbas av värmeproblem och vid startsvårigheter återstår inget annat än att söka sig in till tändstiften. Det tar en stund, som alla förstår. Dessutom bör man kontrollera ekerspänningen på begagnade exemplar eftersom den höga vikten och glada körupplevelser kan få fälgarna att sätta sig.

Det är en kul maskin, mycket underhållande och med magisk utstrålning. Lämplig för äventyrsresor. 

Annons

Annons