Stora crossar ska bort

Det var på ett möte för några veckor sedan där både Steve Whitelock och representanter från FIM fanns representerade som förslaget togs upp, enligt Motorcycle Daily.
”Kraften från 450-kubikarna är för mycket och bara några få toppförare kan hantera den” har Steve Whitelock sagt i en intervju till Cycle News.
”Det dödar konkurrensen när bara ett par förare har kapacitet att köra hojarna och kan dra ifrån övriga startfältet på supercrossbanorna”, säger han och därför diskuteras nu 350 kubik som ersättning.

Ett annat argument, som dock inte uttalades vid mötet, är att 450-kubikarna kör sönder banorna alldeles för fort. Dessutom är varvtiderna för toppförarna i 250 fyrtakt ungefär samma som stora delar av startfältet i 450.

Läget liknar det som var för ett antal år sedan då 500-kubiks tvåtaktarna blev för häftiga och ersatta av 250-kubikarna.

Vad tror du om detta? Är 450 kubik för mycket? Kommer 450-kubikarna att försvinna från vanliga marknaden också?