Provkörning: Benelli TRK 502

TRK502 är benämningen på den nya äventyraren från Benelli som hade ­premiärvisning på EICMA-mässan i november förra året. Motorcykeln som prissatts aggressivt i bland annat ­Italien där den kan bli din för låga 5 999 euro, ­inklusive lokal skatt.

Modellen är den första modellen i en serie av nya mellanklasshojar från Benelli som använder den nya vätskekylda parallelltwinnen med åtta ventiler. Motorn med en 360 ­graders vevaxel låter kolvarna löpa parallellt med varandra. Den erbjuder stor flexibilitet, lågvarvsegenskaper samt ett eget ljud.

Växellådan är kompakt och sexväxlad där lamellerna badar i olja. Lådan är lättmanövrerad tillsammans med den smidiga kopplingen. Gasen regleras med traditionell vajer vilket lämnar allt vad Ride By Wire heter åt sidan och därmed även alla olika körlägen. För övrigt har motorcykeln endast ABS när det gäller standardmonterade elektroniska hjälpmedel, det är ett tillägg för den ­europeiska marknaden och dess Euro4-krav. I Asien säljs den utan ABS.

Bosch förser motorcykeln med både ABS-systemet samt bränsleinsprutningen som består av en insprutare per cylinder. När jag trycker på knappen startar ­motorcykeln direkt och lägger sig fint på 1 400 varv. Tack vare balansaxeln upplevs inga som helst vibrationer varken i sadeln, fotpinnarna eller i styret. Endast efter 7 000 varv kan små vibrationer märkas av i fotpinnarna men det är inget som stör eller påverkar. 

Draget från låga varv är mycket bättre än vad jag förväntat mig från en halvliter stor motor, kanske tack vare drevningen och den tätstegade växellådan. Vikten däremot är relativt hög med sina 235 kilo. När farten väl är uppe och du ska köra om behöver du allt växla ned ett par hack för att det ska gå undan.

Med 20 literstanken säger Benelli att du ska komma upp till 500 kilometer mellan tankstoppen. Trots den stora tanken sitter du lågt på motorcykeln. Sadelhöjden är låga 800 millimeter vilket gör den till en lämplig motorcykel för kortväxta.  
Benellin trivs bäst när den får leva sitt liv mellan 4 000 och 6 500 varv och nyttja vridet snarare än effekten. Över 7 000 varv trivs inte motorn lika bra även om toppeffekten ligger vid 8 500 varv och varvstoppet vid 10 400.

Körmässigt sitter du bra bakom den stora vindrutan på Benellin, trots att kåpglaset inte går att justera. Körställningen är bekväm och avslappnad och den långa hjulbasen på 1 525 millimeter ger gott om utrymme för både föraren och passageraren. Fotpinnarna sitter möjligtvis något för högt upp i förhållande till den låga sadelhöjden om du ska köra riktigt långt. En högre eftermarknadssadel är att rekommendera.Fjädringen fram består av en 50 millimeters USD-gaffel med 145 millimeter fjädringsväg, dock utan justeringsmöjligheter. Bak sitter en singel­dämpare med justeringsmöjligheter för returdämpning och fjäderförspänning. Både fjädringskomponenterna, bromsoken och bromsskivorna är tillverkade av kinesiska QJ.

Frambromsen med sina dubbla 320-millimetersskivor och 4-kolvsok verkar bra. Det har inte det riktiga bettet och känslan men med tanke på pris och ändamål räcker det till. Bakbromsen lämnade mer att önska då den på mitt exemplar knappast fungerade alls.  Överlag gav motorcykeln en hög kvalitetskänsla och vi får nog räkna med Benelli på allvar framöver. 

Annons

Annons