Nya Ducati 1098R, 848 och Monster 696 presenteras

Ducati slår på stort i Milano! Nya 1098R (på 1198,4-kubik) är extrem, vågen stannar på 165kg och effekten uppges till 180hk.
Traction-control system ställbart i åtta olika lägen är standard tillsammans med en ny växellåda och slirkoppling. Framtill dämpas ekipaget av Öhlins-dämpare, bak sitter en TTX-dämpare som nyligen hade premiär. En superbike skapelse som i alla fall på papperet ser ut att kunna matcha de japanska konkurrenterna, priset kan förväntas hålla samma höga R-nivå som tidigare.

Många är de som har väntat på Ducatis 848. Den är till utseendet väldigt lik 1098 men de skiljer sig på ett flertal punkter. Till exempel är den mindre motorn fem-kilo lättare. En nyhet är att 848 är utrustad med våtkoppling, det är uppenbart Ducati vill fånga upp kundkretsen som inte gillade det gamla rasslande ljudet, men det finns en torrkoppling som tillbehör. Toppeffekten ligger på 134hk vid 10.000 varv och maxvridet på 96 newton kommer vid 8250 varv. Nya 848 finns att tillgå i trend-vit och röd.

Ducati presenterade Monster för första gången 1992. Nya Monster 698 är inte speciellt lik sin föregångare, men det är inte bara utseendet som har förändrats.
Ramen är en nydesignad, instrumenteringen kommer från 1098-modellen och även på den här modellen har Ducati valt att lägga torrkopplingen på hyllan. Vikten är låga 161kg och effekten uppges till 80hk vid 9000-varv, maxvridet på 69-newton kommer vid 7750-varv. Nya Monster 696 ersätter gamla 695 och 800 S2.