Nya BMW S1000RR presenteras

Modellen har haft kodnamnet K46 i pressen och vi har skrivit om den under en lång tid. Nu visas dock de första officiella bilderna på projektet. Designen är signerad svensken Ola Stenegärd, se skissen nedan.

Vad det gäller det tekniska är informationen om racern sparsam: Motorn en fyrcylindrig 1000-kubikare, fjädringskomponenter från Öhlins, monoblockok från Brembo, avgassystem från Akrapovich, etc, har vi skrivit om förrut. Gatmodellen kan man dock förvänta sig att den presenteras på mässan i Köln till i oktober. Vilka delar den kommer att dela med racern, om den blir en limitesd edition värsting som HP2 Sport eller en 1000-kubikare med sikte på R1 & Co återstår att se. Man avser att producera 1000 hojar under 2009, det är det enda man konstaterar idag.

I samband med presentationen för klarade också Hendrik von Kuenheim varför BMW satsar på den här nischen. Självaklart tar man sig an nischen för att växa ännu snabbare. Tillsammans med Husqvarna räknar BMW med att byga 150 000 motorcyklar under 2008 och målsättningen är att växa med 30 procent. För att göra det krävs fler produkter. Och på lång sikt är det också lönsamt att få in kunderna tidigt till märket.

S1000RR är byggd för Superbike VM och med detta följer även en gatmodell. Totalt säljs det 100 000 sporthojar på 1000 kubik i Världen och de japanska märkena har 85% av marknaden. Med S1000RR har BMW tänkt att ta åtminstone en del av kakan.

Under talet pratade Hendrik von Kuenheim även om växlingskursen vilket kan bli ett hot mot BMW, som trots samarbete med Kymco har merparten av sin tillverkning i Europa. Med en svag dollar och yen är det lättare för utomeuropeiska tillverkare att konkurrera med priset.

Se filmsnutt från presentationen nedan.