Motorn i nya Suzuki GSX-R 1000 dissekerad

Suzuki säger haft fyra mål med den nya motorn i GSX-R 1000; öka kraften i toppen av varvtalsregistret, optimera storleken och utformningen för att förbättra motorcykelns beteende under kurvtagning, inkorporera mer avancerad elektronik samt att erbjuda en stryktålig och pålitlig kraftkälla.

 
En motor med ojämn tändföljd som hos MotoGP-maskinen GSX-RR fanns med i planerna men den japanska tillverkaren menar att det skulle gjort nya GSX-R för dyr. De fortsatte därför att förbättra sin befintliga teknik med jämn tändföljd med några lite ortodoxa metoder.

 

Jämfört med den gamla motorns 182 hästkrafter vid 11 500 varv spottar den nya ur sig 202 hästkrafter vid 13 200 varv. Den nya 1000-kubikaren är mer överkvadratisk med borr-/slagförhållandet 76,0/55,1 millimeter och maxvarvet har höjts från 13 500 varv till 14 500 varv. Motorn är även 22,2 millimeter kortare och 6,6 millimeter smalare än den gamla.
 

För att öka kraften på toppen utan att förlora ork i resten av registret har Suzuki tagit fram vad de kallar Broad Power System. Det handlar om fyra olika metoder som jobbar tillsammans; variabla ventiltider, så kallade finger followers i ventilstyrningen, spridare av shower-typ i luftbruken och nya avgasventiler.

Den variabla ventilstyrningen SR-VVT är helt mekanisk med stålkulor som rör sig i spår på insugskammens drev. Vid högre varv tvingas de 12 kulorna utåt av centrifugalkraften vilket skiftar kamdrevets position och påverkar insugskammens tajming.

Ventilstyrningen använder sig numer av så kallade finger followers vilket ger mer kontroll och fungerar bättre vid höga varvtal jämfört med föregångarens lösning med konventionella ventillyftare.
 

Det nya spjällhusen styrs med Ride By Wire-teknik och är 19 millimeter kortare men har större borrning, 46 millimeter mot föregångarens 44 millimeter.
 
Varje cylinder matas med bensin från en spridare som placerats i en brant vinkel i spjällhuset och ytterligare en överst i luftburken. De sistnämnda kickar igång vid högre varvtal.
 

En ECU med 32-bits processor ser över motorstyrningen genom sensorer vid hjulen, vevaxeln, växellådan och spjällhuset samt med hjälp av data från den gyrostyrda IMU-enheten. Bland de nya funktionerna som tar hjälp av den här tekniken hittar vi 10-läges traction control, quickshifter och launch control för att nämna några detaljer.