Harley Davidson FLXHI Street Glide 2006–

Street glide var en nykomling 2006 som utökade Harleys touringfamilj som dittills bestod av Electra Glide och Road King. En närmare studie visar också att detta egentligen inte är en helt ny modell, utan ett ihopplock av komponenter från tidigare modeller. Många delar känns igen från Electran och Road Kingen, men kombinationen är ny. Körställningen påminner mer om den på en customhoj än på en tourer. Man har fotplattorna långt fram och styret högt. Den bidrar till att både förare och passagerare känner hur varje gupp fortplantar sig upp i ryggraden. Väl uppe i sadeln rullar ekipaget iväg mjukt och fint. Växellådan är Harley-mässigt klonkig, men stereon låter bra, och visst är det Harleyn som drar blickarna till sig. Och det känns absolut inte fel. Harleyns ljudligare Screamin Eagle hjälper till att skapa uppmärksamhet. »Så ska en riktig motorcykel låta« var några av kommentarerna längs vägen.

När det börjar gå undan kommer dock problemen. Den styrmonterade kåpan med sitt korta kåpglas skapar kännbara turbulenser redan vid 70 blås och i svensk motorvägsfart är det nästan outhärdligt bakom i sadeln på Harleyn. En metod för att undvika turbulensen är att luta sig kraftigt framåt, men det blir också för jobbigt i längden. Till slut ger man upp och försöker vänja sig. Ett högre kåpglas kan ge en förbättring, men då hämmas också sikten i dåligt väder.
Harleyn är dessutom inte stabil i hög fart. Nu går den inte sådär vansinnigt fort, och tur är väl det, vi mätte 175 blås i verklig fart. En svaghet kommer också när man försöker få stopp på ekipaget. Bromsarna är tungjobbade och tar inte tillräckligt bra. Motorn som är en traditionell luftkyld stötstångsmotor går mjukt och fint och är, trots sin måttliga effekt, en trevlig upplevelse.
Låsningsfria bromsar är originalmonterat, men du får ta i för kung och fosterland om du vill få stopp på ekipaget.
Vi noterar att h-d använder drivrem bak, istället för kardan som är brukligt på en tourer. Det fungerade dock helt utan anmärkning. Nitton liters bensintank känns också i minsta laget på en tourer, men måttlig bensinförbrukning gav ändå goda 27 mils aktionsradie.
Street Glide känns mer som en glidare, i touringskrud. Riktiga touring­uppdrag klarar den helt enkelt inte av. Den är bäst i riktigt låga farter, så man kan imponera på omgivningen med det sköna mullret och den högklassiga stereon.
Eller parkerad längs vägen, då den drar till sig blickarna och får många uppskattande kommentarer från omgivningen.

Annons

Annons