Ducati redo för sidvagnscross

Revival Cycles är kända för att bygga stilrena och mekaniskt detaljsköna motorcyklar. De attributen går att finna även hos den här hojen från deras verkstad i Austin Texas. Men det är ingen underdrift att påstå att de pressat gränserna något.
 
Revival fick ett uppdrag att bygga en motorcykel som skulle ges bort i en tävling av bourbon-tillverkaren Rebel Yell. De fick inga mer riktlinjer och efter en utekväll hade de planen klar för sig, det skulle bli en sidvagnscross. Sporten är nästan helt okänd i USA och killarna bakom Revival Cycles var beslutna att göra något åt det.
 
I garaget stod
en Triumph Bonneville, en MV Agusta Brutale, en Moto Guzzi Centauro samt en Ducati ST4 från 1999. Ingen av dem var särskilt lämpad för bygget men valet föll till sist på Ducatin. Den strippades ner till bara ram och motor. Tanken är en egen aluminiumkonstruktion och skärmarna kommer från en Honda SL350.

Bakramen byggde de själva och sadeln är specialbeställd. Gaffeln, en WP-produkt på 48 millimeter, kommer från en KTM, svingen är från en Ducati Monster och bakdämparen är en specialbyggd Öhlinare. Ekerhjulen mäter 17 tum runt om och är skodda med Metzler Karoo 3-däck.
 
Motorn på 107 hästkrafter är original men har fått luftfilter från K&N och ett specialbyggt avgassystem i rostfritt stål. Utan sidvagnen väger hojen som är döpt till Odioso (italienska för motbjudande) 172 kilo – att jämföra med originalets cirka 236 kilo.
 
Elen är dragen med hjälp av en digital styrenhet från Motogadget och all ljus är av LED-typ. De muntra färgklickarna kom till eftersom att den här motorcykeln är byggd med ett syfte: Att ha skoj.

Vill du veta mer om Revival Cycles, deras fantastiska verkstad och filosofi kring motorcyklar rekommenderar vi Mat Oxleys reportage från sitt besök hos dem i Austin, läs det i vår specialtidning Bike Retro! (Publicerades även i Bike #3.16)