Dorna: Såhär ska MotoGP räddas

CRT-motorcyklarna är ett första steg att göra MotoGP mer tillgängligt för fler team. Dorna nöjer sig dock inte med det och presenterade efter helgens tester förslag på hur hela serien kan göras billigare:

  • En motorcykel per förare. Som i Moto2, Moto3 och numera i Superbike vill Carmelo Ezpeleta se möjligheten att bara använda en förare även i MotoGP. Det skulle innebära slutet för race som drabbas av regn där förarna kan byta motorcykel.


Fem motorer per säsong. En regel som tvingar teamen att hålla ner kostnaderna och kanske trimningsgraden.

Pristak på satellitteam. Om de som tillverkar motorcyklarna hade kunnat göra sina satellitmotorcyklarna billigare hade inte CRT lockat lika mycket. Ett tak på runt 1-1,2 miljoner euro är omöjligt enligt Ducati medan Yamaha säger att det går.

En mekaniker mindre. Sparar pengar på resor, boende och löner.

Lägre varvtalsgräns. Om motorcyklarna skulle varva 15000 varv eller mindre skulle förarna inte behöva oroa sig för toppfarter över 360 kilometer i timmen och CRT-teamen skulle ha det lättare med produktionsmotorerna.

Standard-ECU. En produktionsdator skulle minska elektronikens betydelse och hålla nere kostnaderna.