Den värsta RSV4:an hittills – 250 hästkrafter

För två år sedan startade Aprilia sitt Factory Works-program som innebär att de erbjuder de topputrustade tävlingsversionerna av deras superbike RSV4 RR till vem som helst som kan tänka sig betala.
 
Motorcyklarna finns i Superstock- och Superbike-utförande men även i ultraexotiska snudd på MotoGP-specade RSV4 R-FW. Den har stödämpare från Öhlins översta hyllplan, smidda hjul, racemässigt bantad kabelhärva, race-ECU med GPS-modul och motorstyrning som är fullt programmerbar via en mobil enhet. Motorn är trimmad enligt Superbike-reglemente för en maxeffekt på 215 hästkrafter.

Men nu har de vässat erbjudandet ytterligare med versionen RSV4R FW-GP. Den här motorcykeln har pneumatiskt styrda ventiler, full support från Aprilias experter och ett löfte om minst 250 hästkrafter.
 
RSV4R FW-GP har fått motorn från Superbike-hojen men med borrningen ökad till MotoGP:s 81-millimetersgräns, vilket jämföras med standardhojens 78 millimeter. Till detta adderas även de tidigare nämnda pneumatiska ventilerna. Ställ den här brevid Ducatis 1299 Superleggera och vi har en italiensk duell till sista kurvan.