Bild
Nästa artikel
1299 Superleggera har många läckra detaljer. Bike diggar ljuddämparna á la WSBK.

Svenskt pris på Ducati 1299 Superleggera – Har du råd?

Nyheter

Den blivande samlarhojen är fullmatad med den senaste tekniken och först ut med båda ram och hjul i ädel kolfiber, dags för en sväng till banken?

Ducatis värsting med monocoque helt i kolfiber samt sving och hjul i samma material har fått svenskt pris. Om du är sugen på att dundra fram på en av världens exklusivaste motorcyklar med 215 hästkrafter, 146,5 newtonmeter och den absoluta spjutspetselektroniken får du slanta upp rejält.
 
Med en prislapp på 780 000 kronor är det nog många Superleggera-kunder som kommer parkera motorcykeln tryggt och köra den ytterst sparsamt. Men vi hoppas att de finns ett gäng bättre bemedlade tokstollar som faktiskt kommer låta maskinen gå loss i sitt rätta element.
 
Fakta: Ducati 1299 Superleggera

Pris 780 000 kr
Färgalternativ Röd
Motortyp V2, 4-takt, Vätskekyld
Ventilmek 4 vent/cyl, DOHC
Slagvolym 1 285 cm3
Borrning/slag 116/60,8 mm
Kompression 13,0:1
Max effekt 215 hk/11 000 rpm
Max vrid 146,5 Nm/9 000 rpm
Insprutning Elliptiska trottlar motsv. 56 mm.
Koppling Flerskivig våt, slirkoppling
Antal växlar 6
Drivning O-ring kedja
Konstruktion Kolfiber Monocoque
Hjulbas 1 456 mm
Fjädring fram USD 43mm Öhlins FL 936
Fjädring bak Öhlins TTX 36
Sadelhöjd 830 mm
Broms fram Två 330 mm, 4-kolvsok
Broms bak 245 mm. 2-kolvsok
 

Kommentarer

#1
2016-11-23 14:19

Ska bli intressant att se en jämförelse med nya och 600.000 kr billigare GSX-R 1000. Jag gissar att den japanska vardagshojen är snabbare både på landsväg och runt en bana med en medelgod förare i sadeln. Men visst är det fräckt med ram, sving och hjul av kolfiber!

#2
2016-11-23 15:19

Jag sa ju det hela tiden! Ducati Desmoseidici RR var billig! :-)
http://www.bike.se/test/duell/ducati-1098-r-ducati-desmosedici-rr-149

#3
2016-11-24 19:38

Finns en del exemplar med några hundra mil på mätaren för ca 540.000 kr. Ljusår fränare än en pimpad Panigale. http://www.motorcyclenews.com/bikes-for-sale/ducati/desmosedici-rr/

#4
2016-11-25 15:56

Det känns inte särskilt relevant att blanda in en japansk (blivande) dussinhoj i denna tråd.

Det kommer 2-3st 1299 SL till Sverige i bästa fall och jag tror varken svensk eller utländsk tidning planerar en duell mellan dessa två hojar. OCH varför skulle Gixxern vara snabbare? Jag vet inte vad Suzukin uppger för effekt men till att börja med väger Ducatin 167 kg (curb weight) och Gixxern 200 kg. Bara där har vi en diff på 33 kg!!! Sen skvallras det om att Supperleggeran levererar 225 hk med det Akrapovic helsystem som medföljer. Men låg vikt och kvicka chassin är viktigare än effekt.

Jag tror att alla med någorlunda koll på fysik är överens om att en duell mellan dessa två hojar är överflödig. Vi behöver inte gissa utan vi vet vilken som är snabbast ;)

Trevlig helg!

#5
2016-11-25 17:51

Tja, hur ska vi få veta vad den duger till i verkligeten på rejsbana i jämförelse med dom vassa japanerna o tysken.
Den här boostade Ducce-modellen får ju inte ens vara med i Superbikecirkusen o slåss om världsmästartiteln.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.