Dakarrallyt 2009 – Berglund bröt rallyt….

Dagen efter det att Thomas tvingades till att brya så kan vi ändå konstatera att det känns skönt att han inte är värre skadad. Exakt hur han skadade sig får vi återkomma till senare och Thomas kommer naturligtvis själv att ge en kommetar här på sidan.

Just nu så kan vi berätta att Thomas är på väg hem till Sverige och förhoppningsvis landar på Arlanda om 1-2 dagar.

Som en liten uppmaning så tycker vi att den som tycker det har varit roligt att följa Thomas under rallyt ska skriva några rader i gästboken (länk till Thomas sajt nedan). Just nu så är en hälsning kanske det som ger det största stödet och som lindrar lite efter detta tunga beslut att bryta rallyt.

Thomas hade stax efter ett tankstopp gjort en rejäl vurpa och slog då i huvudet och nacken. Även hojen fick sig en rejäl smäll. Efter att ha stått där ute och ekrat om framhjulet som fått sig en rejäl törn så tänkte han fortsätta först, men när han satte sig på cykeln så känndes det inte bra och han har nu tvingats bryta årets rally.

Naturligtvis är han lite besviken och det är tråkigt att det skulle bli såhär, men men det går alltid fler rallyn och det viktigaste av allt är att han inte är allvarligt skadad.

Vi kommer att få en kommentar från Thomas på det som skett och då kommer säkert det bli lite tydligare exakt vad som hänt.

Dag 10:
Thomas var lite nedslagen efter dagen. Körningen hade överlag gått bra men han hade missat en speedzone och därigenom förmodligen dragit på sig ett tidstillägg på 2 h. Det var inte helt klart hur detta skulle drabba honom eftersom han inte varit inne i det aktuella området utan på något sätt kört runt det. Så det är bara att vänta på jurymötet och se om det blir något straff. Vinters hade också gjort en miss idag då han missat en waypoint och även han dragit på sig ett tillägg på 2 h. Sen vet vi ju inte vad som hänt med övriga som ligger runt Thomas i resultatlistan.

Utöver detta så hade även kedjan gått av och slagit sönder kedjeslavcylinder. Thomas hade ett extra kedjelås och kunde laga kedjan men fick köra 29 mil utan koppling, men det har trotts allt inte påverkat körningen så mycket.

Just nu så höll man på att byta koppling och kedja så att det skulle inte vara något som skulle påverka morgondagen.

Även Pål-Anders har haft problem idag. Vid en flodpassage tidigt på sträckan så välte han med cykeln och fick lägga 30 min på att tömma cykeln på vatten, så det är orsaken till att han halkat tillbaka i resultatlistan idag.

Thomas hoppades nu på några långa sträckor där tidsdifferenserna skulle bli stora så att han åter kunde klättra i listan. Morgondagen har nog precis det att erbjuda. Den börjar med 20 km transport innan specialsträckan på 670 km börjar.

Trots att han var lite nedslagen så är det långt kvar och vi vet ännu inte om det är fler som åker på straff eller hur detta kommer att drabba Thomas. Vi hoppas på det bästa och sen är det bara att fortsätta kämpa en dag i taget.

Juryn haft nu sitt möte och tyvärr tilldömt Thomas 2 h tidstillägg för att han missat den speedzone som han pratar om i förra mailet. Detta gör att han ramlar ner till en 87´e plats på sträckan och totalt faller han tillbaka till en 22´a plats. Dock så kan det vara så att det är fler som kommer att tilldömmas tidstillägg så vi får vänta på det exakta resultatet.

Vad som än händer så är det en ny dag imorgon med en riktigt lång sträcka som vi får hoppas gynnar Thomas och som gör att han kan ta igen det som han tappat idag.

Dag 9:
Det blev tyvärr en lite sämre placering för Thomas idag, en 42´a placering på sträckan gjorde att han åter igen halkade ner till en 17´e plats totalt.

Ett tekniskt fel gjorde att GPS´en slutade fungera och där med även kompassen på ett parti där han skulle använda sig av kompassen för navigering. Detta gjorde att han inte hade någon möjlighet att veta vilken riktning han skulle. Han slog då följe med 2 st åkare som natruligtvis åkte fel och han tappade ca 20-25 minuter på detta.

Felet är nu lokaliserat, det var oxid i en koppling och en kabel som var avskalad och kunnde orsaka kortslutning. Detta är något som man håller på att åtgärda just nu och det kommer förhoppningsvis inte att ställa till det något mer.

Dagen i övrigt var en mycket lång transport och därefter körning uppe i bergen på små grusvägar. Dessa var till stor del täckta med ett tunt dammlager som gjorde att det var riktigt läskigt att köra. Det sladdade hela tiden och det var extremt viktigt att hålla blicken långt fram för att få en bra och jämn körning. Utöver dessa småvägar så var det också en kortare ”fri” navigering och det var naturligtvis då som Thomas drabbades av det tekniska felet.

Imorgon så blir det en fortsatt körning norrut. Sträckan börjar med en kort transport på 88 km och därefter 449 km specialsträcka. Thomas säger själv i inspelningen att man skall göra en loop och komma tillbaka till samma bivack som man är i nu men det är ytterligare en dag framåt.

Det blev en lite kortare rapport idag för Thomas hade lite kvar att göra innan dagen var till ända. Så vi ser fram emot en ny dag imorgon och är samtidigt lite glada att det var ett tekniskt fel som var orsaken till dagens lite sämre placering.

Dag 8:
Här kommer nu dagens hälsning från Thomas i Chile. De är just nu ganska lugnt där borta och han var när jag pratade med honom på väg till ett internetcafé, så ikväll får vi nog lite bilder. För övrigt så hade dagen varit lugn såhär långt. De hade tagit lite sovmorgon innan mekanikerna gått igång och servat upp cyklarna. Thomas hade sett över sin utrustning och köpt ett par nya benskydd och en kudde samt tvättat och lite annat smått och gott. Han skulle lite senare i eftermiddag gå iväg och simma lite och sen jobba och strecha lite. Den värsta dagen blir ju imorgon när kroppen skall startas igång igen.

Förutom detta så hade man även kommit i kontakt med en journalist eller motsvarande som följde rallyt som man värvat (T-shirt och keps) och som lovat att han skulle följa Thomas lite extra ute längs spåret. Men framförallt så fick han adressen hem hit så att vi kommer förhoppningsvis att kunna få lite mer bilder framöver.

Såhär på vilodagen så tänkte jag att ta tillfället i akt och förklara hur Thomas navigerar. De har GPS´er på sina cyklar men detta är bara aktivia när man är 3 km från en waypoint. Detta innebär att man kör efter sina noter tills man kommer 3 km från den punkt som man skall passera, då tänds en pil i GPS displayen som visar vilken riktning som man skall köra för att komma till denna punkt. Därefter när man passerat denna punkt så släcks GPS´en igen och man kör efter sina vägnoter. Vägnoterna är uppbyggda så att man kör med en noggrann trippmätare och varje gång man passerar en punkt i sina noter så nollställer man denna. Noterna är uppbyggda med tre fält, fältet längst till vänster som visar avståndet till nästa punkt. Mittfälet visar vad det är för typ av punkt ex stig/vägkorsning samt vilken riktning man skall ta vid denna punkt. Dessutom ett fält med tillägg om det finns några. I detta fält finns även ett varningssystem med ett ! som betyder liten fara, !! medel fara samt !!! mycket farligt. Sen har man på motorcyklarna dessa noter uppsatta på en ställning där man kan rulla sig framåt med hjälp av knappar på styret. När man kör så använder man alltså trippmätaren och när man nått den kilometerangivelse som står i noterna så svänger/fortsätter man på det sätt som beskrivs i vägnoten, plus att man nollställer sin trippmätare och börjar nedräkningen mot nästa vägnot osv.

Utöver detta så använder man sig av vanlig kompass när man kör över sanddyner och det inte finns några vägar att följa.

Hoppas detta gav en liten inblick i hur man tar sig fram i detta landskap. Ha i åtanke att man kör i dryga 100 km/h samtidigt som man gör detta.

För Thomas del skulle det bli en tidig kväll idag då han startar redan kl 04:30 imorgon. Då startar han med en transport på 245 km innan specialsträckan på 294 km och en avslutande transport på 113 km. Enligt Dakraorganisationen skall det vara en lite enklare sträcka imorgon för att ”mjuka upp lite” innan man ger sig in i den riktiga öknen igen.

Dag 7:
Idag så har det varit en ny bra dag och han är nöjd med resultatet som har tagit honom upp en placering och han närmar sig nu Vinters som ligger närmast framför. Nu har han ju tagit igen den tid som han tappade den första dagen på grund av punkteringen. Han tycker att det ska bli skönt med en vilodag nu inte för att kroppen är så sliten utan mycket för att få iordning all materiel igen. Sen så har han lite ont i stjärten eftersom han på transporterna sitter ner mycket och nu när man kortat de två sista dagarna så har transporterna blivit mycket längre.

Idag så har han även fått förmånen att betala sin fortkörning sen några dagar tillbaka. 200 euro kostade det, men pengarna går till bygget av Argentinska barnhem så det kändes ganska bra ändå. Förutom det så har det även blivit en hel del utgifter till för alla reservdelar som han köpt från KTM.

KTM har ju löst reservdelsfrågan helt för de som åker rallyt. De åker med i servicekaravanen och tillhandahåller alla de reservdelar som åkarna kan tänkas behöva. Enda nackdelen är att man även skickar en faktura när racet är klart…..

Dagens sträcka började med 12 mil på en smal traktorstig i mycket lös sand och Thomas var glad över att han startade så långt fram för stråken skulle säkert bli svåråkta längre bak i fältet. Här låg hahan på ganska hårt och körde in en åkare som startade 2 min innan, men mot slutet blev han lite trött och blev ikappkörd av Pål-Anders och Roudriges #25. Därefter så kom mycket hård terräng med en del ”fesch-fesch” som man kallar det, extremt löst pulver som man bara försvinner ner i med däcken. Slutet på sträckan var sen mycket snabbt och nötte hårt på däcken så det var tur att sträckan var förkortad.

Vad gäller däcken så är det många som har samma problem som Thomas när det går riktigt fort, dvs 150 km/h och över. Dessa hastigheter sliter mycket hårt på däcken och dubbarna försvinner helt efter ett tag. Coma fick även idag punktering och eftersom han kör på Pirelli så har han inte tillgång till någon mosse heller. På något sätt har Despres bytt över till Michelin och det kan vara en orsak till att han nu kommit igång lite mer, för nu kör även han med mosse.

För första gången så blev Thomas även idag tvungen att stanna att kissa. Han har en urindrom, kondom med slang, men har inte använt den ännu. Kanske skall de få åka på nu, men han är lite osäker på funktionen….. :)

Nu kommer som sagt en vilodag imorgon och då skall man försöka tvätta lite kläder och ta hand om övrig utrustning. De har börjat fundera på om de skall byta tillbaka motorn som nu är renoverad till slutet av racet. Detta är ju inget som får ställa till med något nu.

I övrigt så kan jag meddela att Thomas låter nöjd och glad. Kroppen säger han är i bra form fortfarande och han skall imorgon försöka ta sig till något ställe där han kan skicka mail så att vi kan få lite bilder och annat. Han kommer även att försöka få tag på ett par nya benskydd för att han fått några trycksår på benen som är lite irriterande. Men som sagt huvudintrycket är att han är glad och mycket nöjd med resultatet såhär långt och han kommer att fortsätta på samma sätt som de senaste dagarna när det gått så bra.

Även vi här hemma får nu en välbehövlig vilodag imorgon, men vi kommer naturligtvis med en rapport på kvällen som vanligt och förhoppningsvis även lite bilder. Sen så ska jag slå ett slag för stödet med motorköpet, där vi hjälper Thomas med de utgifter som köpet av motor innebar.

Dag 6 (del två):
Thomas är mycket nöjd och glad och nöjd med ett resultat som är hans bästa i Dakar-sammanhang hittills. Thomas har under dagen satsat på att inte förivra sig och köra stabilare och säkrare än tidigare. Detta har medfört lite lägre hastighet men säkrare navigering och inga stora krascher. Blev ju 10e på sträckan och detta gör att han fortfarande är kvar på en 17e plats totalt men tar in 10 min på de som är framför, har nu bara 10 min upp till 15e platsen.

Dagen har påverkats mycket av gårdagens sträcka som tvingade många förare att sova ute i terrängen under natten. Thomas berättar att när han stod vid starten så kom det in åkare som sovit ute och de tankade direkt och ställde sig i kö för att starta igen. När klockan var 21:00 igår kväll så hade fortfarande bara halva startfältet gått i mål och då sköt man upp starten en första gång.

Det visade sig sedan att inte heller detta räckte riktigt utan man flyttade stax innan starten fram tiden ytterligare 30 minuter.

Dagens körning inleddes med 5 mil sanddyner som Thomas klarade bra och även navigeringen fungerade fint. Därefter så blev det mer öppna landskap och hastigheter på 170-180 km/h på kompasskurs och även detta fungerade mycket bra för Thomas.

I övrigt så beskriver Thomas miljön i årets Dakar som mycket trevligt och det är roligt att köra. Vid varje tillfälle man kör genom städer så är det fullt med människor överallt som tar bilder och vinkar till åkarna. För övrigt så är det varmt, lite väl varmt för en nordbo som Thomas säger och det blir lite varmt med långkalsonger (ett måste dock för att undvika skavsår).

Den höga höjde som några frågat om påverkar inte Thomas själv, men han säger att det märks på motorcykeln som inte är lika rapp som vanligt och att han har tappat ca 20 km på topphastigheten.

Pål-Anders gjorde idag strax efter sanddynorna en lite miss och körde åt fel håll i ca 5 min innan han insåg problemet och fick vända och köra tillbaka.

Just nu så kan jag meddela att Thomas satt i bivacken och åt en av försvarets gröna påsar med pasta bolognese. Det var mycket bra och naturligvis så är det viktigt att få i sig ordentligt med mat efter så här långa dagar på motorcykeln.

Morgondagen så, ja Thomas satsar på att köra som idag och inte förivra sig utan satsa på att sakta äta sig ikapp de som är framför. Sträckan imorgon börjar som vanligt med en transport på 80 km innan specialsträckan på 419 km. Därefter så blir det en riktigt lång transport på 317 km innan man når Valparaiso ute på västkusten. När man nått dit så är det sen vilodag på lördag och förhoppningsvis så skall vi då kunna få hem några bilder till oss här hemma.

Vi väntar på morgondagen och håller tummarna för att Thomas skall kunna fortsätta på samma inslagna bana som idag.

Annie Seel kom i mål på en 86:e plats och ligger nu 88:a sammanlagt. Henrik Rahm körde i mål på en 118:e plats och ligger 107:a totalt.

Dag 6:
Så smått börjar nu åkarna komma i mål på sträckan. Nu har Thomas i mål som 10a och Pål-Anders som 13e på sträckan om det inte kommer någon och klämmer in sig. Nu återstår en stund till vi kan se hur detta förändrar det totala resultatet.

Placering Förare Dag 6
1 Despres 02:03:18
2 Coma +00:02:10
3 Viliadoms +00:05:16
4 Lopez +00:09:43
5 Fretigne +00:10:33
10 Berglund +00:15:22
13 Ullevålsäter +00:18:01

Tyvärr har vi inga uppgifter ännu om vår rallyprisessa Annie Seel eller på Henrik Rahm. Uppdatering följer!

Dag 5:
Thomas har kommenterar dagen som en relativt bra dag. Han fick en mycket bra start på dagen och lyckades bra med både navigering och körning.

Sträckan var mycket variernade i sin dragning med allt från öppna landskap till små kostigar. När det återstod ca 12 mil av etappen så övergick det till sand med både mjuka och hårdare sanddyner. Vid en av dessa så gjorde han en rejäl vurpa när han hoppade ut och inte landade perfekt. Det blev en framlängesvolt och Thomas blev tvungen att stanna ett tag för att återfå full skärpa i kroppen. Utöver detta så var det många ställen där man körde fast och blev tvungen att lyfta och krånga för att få lös cykeln ur sanden. Han beskriver detta som mycket ansträngande när man står i sand och motorcykeln sitter fast ordentligt och man blir ordentligt trött i både kropp och huvud. När man fått upp cykeln och druckit ordentligt med vatten så återkommer dock styrkan.

Vad gäller cykeln så börjar den bli lite sliten, men bara vad gäller det kosmetiska. Thomas är förundrad över hur bra allt håller trots allt.

Det är enorma påfrestningar att köra på det sätt som man gör i den miljö som man är i. Trots detta så håller allt som sagt ihop bra, lite snett och vint i navigeringstornet…. men det är ju sånt som hör till. De kommer att byta lite plast och annat under vilodagen på fredag och sen skall nog allt vara i topptrim igen.

Även om cykeln är i hyfsad kondition så börjar man känna av att det har gått några dagar och alla jobbar enormt hårt för att allt skall fungera vid start. Detta märks på mekanikerna som nu börjar bli slitna även de, jobbar ju från det att Thomas gått i mål till i värsta fall starten nästa dag och sen är det bara att sätta sig i lastbilen och försöka sova.

Nu ser vi fram emot morgondagen då vi börjar med 76 km transport innan specialsträckan på 395 km tar vid och sen avslutas allt med 154 km transport. Sträckan påminner lite om dagens med en snabb början innan man påbörjar klättringen upp över en ny 2700 m topp innan man sen kör lite fortare utför och in i mål.

Vi hoppas att det blir en ny bra dag för Thomas.

Dag 4:
Dagen är nu till ända och Thomas kommenterar den som en skitdag… Detta mycket för att han kraschat några gånger och en gång riktigt rejält, så pass att han blev omtöcknad. Tack och lov så har det bara blivit kosmetiska blesyrer på motorcykeln och han är vid gott mod och kände inte av något av vurpan.
Thomas hade även gjort några misstag i navigeringen som irriterade honom något. Dock så var han på det stora hela nöjd med att han fortfarande trots allt var med långt fram i resultatlistan. Dagens sträckan hade varit svår och det var många som hade blivit tvungna att bryta under dagen.

På sträckan så blev Thomas 25a efter 6 min tidstillägg för fortkörning nära en by och totalt innebär detta att han nu ligger på en 21a plats.

KTMs fabriksteam hade nu tagit hand om motorn som krånglade under gårdagen och man kommer att byta vevstake, cylinder och kolv. Men sen skall den vara som ny igen.

Vi skall nu passa på att svara på några frågor som kommit in till oss. Många undrar om hur det kan komma sig att vissa har problem med däcken och framförallt mousen. Fabriksteamen har ett sponsorskontrakt med Pirelli och de har enligt utsago ingen egen mouse. Detta har gjort att de körde inledningen med slang men sen så har de taktikanpassat och nu kör även de flesta av dem med mouse. Sen kan det naturligtvis bli problem med den också som Thomas upplevde under den första dagen.

Morgondagens sträcka inleds med 173 km transport innan man påbörjar specialsträckan på 506 km och slutligen en transport på 84 km. Specialsträckan börjar på ca 400 m.ö.h. för att sen efter ca 320 km passera en topp på 2300 m.ö.h. innan det slutligen går utför till målet på ca 1400 m.ö.h. Sträckan beskrivs som snabb till en början innan det blir först lite krokigt innan det blir mycket krokigt när man skall upp och passera toppen. Slutligen blir det sen snabbare igen in till målet.

Vi ser fram emot morgondagen och hoppas på en ny bra körning från Thomas.

Dag 3:
Har nu precis pratat med Thomas och han är mycket nöjd med dagen som tagit honom upp till en 24e plats totalt efter en 14e plats på dagens sträcka. Detta trots att han hållit igen idag för att spara på däcken för att inte upprepa lördagens problem. Överlag så var det dock en ganska snabb sträcka men inte över 140 km/h under dagen, men naturligtvis som vanligt där det har varit mer tekniskt så har det varit högsta möjliga fart. Han medger att efter dryga 55 mil specialsträcka och 14 mil transport så blir man lite mör i kroppen.

Något som dock är lite alarmerande är att i samband med målgången så kunde han höra ett missljud från kopplingssidan på motorn. Mekaniker från KTMs fabriksteam hade varit där och tittat men inte haft några direkta råd. Det som skulle ske nu var att de skulle riva motorn och försöka se vad som hänt. Oroväckande och vi får se under kvällen vad som händer.

Imorgon så blir det lite bättre förutsättningar eftersom Thomas startar som nummer 14 och då är det 30 sekunders mellanrum mellan åkarna (till skillnad mot idag när man startar 2 var 30 sekund). Detta gör att det blir bättre sikt och lättare att hålla sitt eget tempo. Naturen börjar nu också bli mer kuperad och ”vackrare” körning väntar förhoppningsvis.

Sträckan imorgon börjar med 4 km transport och sen 459 km specialsträcka innan man avslutar med ytterligare 25 km transport.

Nu hoppas vi att man hittar felet i motorn och kan åtgärda detta under natten. Thomas har lovat att återkomma senare och då kommer naturligtvis en rapport.

Dag 2:
Början på dagens sträcka var relativt teknisk innan det likt gårdagen åter igen började gå fort. I mitten så var det ett parti med ganska svår navigering på grund av växtligheten.

Thomas startade som 76a och det påverkade naturligtvis körningen under dagen. Detta gjorde att han hade ett antal långsammare åkare framför sig som drog upp en massa damm och som medfört att han under dagen fått kämpa sig upp genom fältet. Detta i kombination med att början var teknisk och dammig gjorde att han inte riktigt kunde hålla sitt eget tempo.

Resultatet efter dagens sträcka blev en 23e plats på sträckan, vilket gör att Thomas klättrar till en 34e plats i den totala resultatlistan efter 2 dagar ungefär 1 h efter ledande Coma.

Efter specialsträckan så kom ju sen den långa transporten på 60 mil i 40-45 graders värme i 120-130 km/h, som att köra i en hårtork och roligt som att se på när målarfärg torkar. Detta samtidigt som det var helt platt och inga kurvor, precis som USAs landsbyggd ser ut på tv :).

Thomas intryck såhär lång är att navigeringen fungerar bra och det känns lugnt med körningen även i de lite högre farterna, passerat 180 km/h även idag. Men samtidigt så understryker han vikten att ta det lugnt och det gäller att köra med huvudet för att allt skall hålla hela vägen till mål.

Även i service teamet så verkar allt fungera bra och alla börjar finna sina positioner. Grabbarna i lastbilen fixar och grejar lite med saker som behöver kompletteras efterhand i konstruktionen på lastbilen förutom att de ser till så att tävlingsmaterielen är i topptrim. Stefan Holm (föraren) hjälper även Lasse Lindman med servicen av motorcyklarna.

Förutsättningarna för morgondagen är nu alltså lite bättre än idag, Thomas startar längre fram i fältet och behöver inte köra om så många innan spåren är fria, dammet borta… För det är väl så i täten. Morgondagen bjuder på en transportsträcka på 70 km som därefter följs av en specialsträcka på 551 km innan den avslutande transporten på 73 km in i mål. Att det är en lång specialsträcka ser dock Thomas bara som positiv.

Dag ett:
Så var det nu dags för ett nytt Dakarrally och Team Scandinavia med Thomas Berglund och Pål-Anders Ullevålsäter i spetsen har nu gett sig iväg till Sydamerika för årets rally.

Idag så var det alltså första dagen för de tävlande och Thomas såg ut att gå en mycket bra dag tillmötes. Efter dagen så ligger Thomas just nu på en 76e plats 01:04:47 efter ledaren Marc COMA. Det såg ju som ni som följt dagens race mycket bra ut efter 248 körda kilometer så låg Thomas på en 7e plats (15:03 efter ledande COMA) innan han började tappa. Som vi kan höra han själv berätta i den bifogade filen så var anledningen till detta att han vid tankningen efter 224 km hade helt kört slut på däcket. Detta var något som han inte var ensam om i den tyngre motorstarkar delen av motorcykelklassen. Vid tankstoppet så gav han bort en reservslang till 2007 års 3a David CASTEU som även han kört sönder däcket.

Thomas däck var så nedslitet så att corden syntes och ingen dubb fanns kvar men det var fortfarande tryck kvar i korven. Dryga 10 mil från mål så brann dock korven upp och Thomas fick köra den resterande delen på platt bakdäck, något som naturligtvis sänkte farten avsevärt. Troligen så tappade Thomas här ungefär 30-40 minuter.

Sammanfattningsvis så är han dock nöjd med dagens sträcka och nu är rallyt igång och vi skall ju komma ihåg att det fortfarande är 14 tävlingsdagar och 8841 km kvar av tävlingen.