Bottpower XR1R – värsting till Pikes Peak

Spanska Bottpower har tagit sig an en hel del coola projekt genom åren och deras senaste skapelse är inget undantag. BOTT XR1R är en asfaltsracer med porriga materialval och lockande specifikation. Den 1200-kubik stora Buell-motorn levererar 150 hästkrafter, vilket även är Bottpowers målvikt. 

Bottpower säger att hojen är en testcykel för dem där de kan testa olika nya komponenter. I det här fallet främst titanramen, men det även gott om kolfiber att drägla över. Givetvis är den även utrustad med modern elektronik och en utförlig logger som de kan använda för att jämföra hur titanramen fungerar i jämförelse med ett ståldito. 

Målet är att ställa upp i Pikes Peak Hill Climb nästa år och förhoppningsvis får XR1R dispans för sin ram. För vem vill inte se den här besten ta sig an det amerikanska berget? 

Specifikation (via Asphalt & Rubber)
Engine
Air/oil cooled 1203cc Buell Thunderstorm V-Twin
Fuel system: 49mm downdraft DDFI II fuel injection
Gearbox: five-speed
Clutch: Wet, multiple-plate, compensated
Final Drive: Belt
Electronics: EFI Euro4 ECU

Frame
Titanium central spine Bottpower frame, with vibration isolation system
Front Suspension: Showa inverted fork from a Buell 1125
Rear Suspension: Öhlins shock absorber
Front Brake: 8 pistons ZTL2 type brake, 375 mm stainless steel floating rotor
Rear Brake: 240 mm stainless steel rotor, single piston floating caliper

Dimensions
Weelbase: 52 in OR 1321 mm
Seat Height: 30.1 in OR 765 mm
Ground Clearance: 4.3 in OR 109 mm
Weight: No declared yet.
Fuel Capacity: 13 liters. (One top fuel tank, and two secondary fuel tanks)
Tires: Slicks, Front 120/70xZR17 and Rear 190/55xZR17