BMW R 1100/1150 RS (1993–2004)

Motorn med fyrventilsteknik och insprutning tjänar samtidigt som bärande element för två ramsektioner som håller fast bägge hjulupphängningarna hos Telelever- och Paralever-systemen. Det är två fjädringssystem som vart och ett på sitt vis försöker hålla maskinen parallellt med landsvägen, oavsett omständigheterna.
Den kantiga kåpan styr undan vinden mycket effektivt och den som är praktiskt lagd kan glädja sig åt att allt är justerbart: styre, kåpglas och sadel, höj- och sänkbart i tre olika lägen. Är packväskorna bortplockade syns knappast de enkla fästpunkterna på ramen. Dessutom finns flera spännpunkter för spännband om man har extra bagage att surra fast.
Extra bra trivs maskinen när den får sträcka ut på motorvägen, men även när det svänger kan den visa framfötterna. Den ganska upprätta körställningen uppskattas av både förare och passagerare, även de med långa ben. Under första produktionsperioden uppdaterades modellen knappt alls och de olika årsmodellerna har därför inga påvisbara skillnader. Begynnelseproblem med insprutningen är numera under kontroll men på begagnade exemplar bör man vara noga med att kontrollera motorgången. Oljud från växellådan kan tyda på lagerskador, även det en barnsjukdom på de tidiga modellerna. För att vara en sporttourer är den dessutom mycket lätt, bara 254 kilo fulltankad. Till 2002 kom en uppdaterad version med nya 1 130-kubiks motorn och sex växlar.
Det helt nya bromssystemet har inte bara ABS utan är även understött av fabrikens EVO-funktion, vilket betyder ett bromsservo som ökar trycket i bromsledningarna. Bromsarna i sig har även de uppdaterats och de främre skivorna har växt från 305 till 320 millimeter medan däremot bakskivan krympt till fabrikens standard för övriga modeller.
Tyvärr är modellen jämförbar med betydligt större maskiner från konkurrenterna och förlorar därför när det gäller rena prestandasiffror. Det är en mycket komplett touringmaskin men med sportiga ambitioner och med det digra tillbehörsprogrammet kan den uppdateras så mycket som plånboken tillåter.