BMW K 1300 R (2005–)

Körställningen är fin och bekväm, den lilla rutan förenklar tillvaron för föraren. När det gäller den tekniska skillnaden mellan modellerna är den minimal.
Motorn ger dock fyra hästkrafter lägre effekt, BMW uppger här 163 hästkrafter och det beskylls den annorlunda utformningen av luftintagen för. Någon brist på vare sig effekt eller vrid är det inte fråga om. Kraft finns i överflöd!
Motorn har också fått en aningen lägre utväxling för att passa det högre luftmotståndet. När det gäller chassit har modellen aningen brantare styrvinkel (0,4 grader) och ett 11 millimeter kortare försprång. När det gäller chassigeometrin så känner man direkt igen sig mellanmodellerna. Den stora skillnaden är dock att man sitter aningen bättre på K 1200 R då styret är högre och bredare.
Motorcykeln upplevs som lätthanterlig trots sin vikt tack vare att vikten ligger så lågt placerad i ramen.
Precis som K 1200 S går det att få R-modellen med ESA, vilket är ett elektroniskt stötdämparsystem där du som förare kan välja mellan olika inställningar endast genom en knapptryckning. Vi gillar systemet  främst eftersom det gör det enkelt att snabbt justera mellan en inställning för turer med passagerare och ensamma stunder av hårdkörning.
En annan teknisk gizmo är ABS-bromsar med delintegral, vilket är en förstärkning av handkraften. Detta har varit original i Sverige men är tillbehör på andra marknader. Kolla upp vad ditt objekt har för specifikation. Just K 1200 R och S har varit gynnsamma för privatimport då andrahandsvärdet är högt på de nordiska marknaderna men lägre i Tyskland där utbudet är betydligt större. Andrahandsvärdet i Sverige är också kopplat till den förmånliga BMW-försäkringen.
2009 kom K 1300 R med tio extra hästkrafter och tio newtonmeter extra i vridmoment. Fjädringen var plockad direkt från K 1300 S, vilket gjorde den styvare och hjulbasen blev längre. Även växellådan och kardanen uppdaterades till det bättre.