BMW K 1200/K1300 S (2005–)

BMW 1200 S släpptes 2005 och var den första i en helt ny motor- och chassigeneration från BMW. Gången innan det hände var 1983, då nya K 100 släpptes. Precis som tidigare har man inte valt att bygga en traditionell motorcykel utan väljer att bryta mark med avancerade tekniska lösningar. Den största nyheten är den Duolever framgaffel, som är en vidareutveckling av engelsmannen Norman Hossacks konstruktion. Med det här systemet undgås den traditionella framgaffelns friktion i teleskoprören. Framgaffeln, som är helt styv, avfjädras istället av en traditionell stötdämpare via ett par triangelformade länkar.
Fjädringen bak sköts av den senaste generationen av BMW Paralever, med en kardanaxel som löper inuti enkelsvingen. På BMW K 1200 S har man monterat momentstaget på svingens ovansida.
För första gången på en standardhoj har bmw:n elektronisk fjädringsinställning som tillval. Med en knapp på styret ställs esa in i nio olika varianter, för en eller två personer, för olika typ av körning.
Den nya motorn är en modern radfyra med kraftigt framåtlutad cylinderrad. Detta tillsammans med torrsumpsmörjningen göra att motorn kan placeras lågt i ramen. Det gör cykeln mer lättkörd, trots att chassit har relativt lång hjulbas. Den kortslagiga 1157-kubiksmotorn arbetar med fyrventilsteknik och har relativt högt kompressionsförhållande. Effekten anges till goda 167 hästar vid 10 250 varv, vilket gjorde det här till den starkaste bmw motorcykel som någonsin tillverkats.
Växellådan av kassettyp från Getrag har axlarna placerade ovanpå varandra, en lösning som valts för att spara plats. Nya BMW:n använder ett CAN bus (Controller Area Network) system.
Ett par servicemeddelanden har gått till verkstäderna, bland annat ska en låstråd i kopplingen ha bytts ut. Vidare har vi noterat oljud från kamkedjesträckaren vid kallstart. Dessa två enkla punkter kontrollerar du inför ett köp.
År 2009 kom nya K 1300 S, självfallet uppdaterad till det bättre. Effekten hade ökat till 175 hästkrafter och den klonkiga växellådan var nu smidigare. Den gick även att få med quickshift, för snabba uppväxlingar utan koppling. Motorvibrationerna var färre, men fortfarande tillräckliga för att kunna störa föraren.