BMW K 1100 RS (1993–1996)

Den fyrventilade K-motorn från BMW förstorades och fick 1 092 kubik slagvolym, först använd i modellen K 1100 LT. På mässan i Köln visades hösten 1992 den nya R 1100 RS med samma motor. Den sportigare RS-varianten hade visat sig vara mycket populärare på kontinenten än den mer touringanpassade RT eller LT med den högre kåpan.
RS är till för snabba dagsetapper och den nya modellen gjorde dem ännu bekvämare. Förutom det sportiga chassit med ny Marzocchi-gaffel och Showa bakstötdämpare hade ramen förstärkts för den högre toppfarten och den högre motoreffekten, både vid styrhuvud och vid ramens bakre del.
Den nya kåpan med sina testarossa-gälar, visade sig ge ett ännu bättre väderskydd än föregångaren som redan den var en uppenbarelse. Den råstarka motorn har en turbinliknande effektkurva. Detta i kombination med låg utväxling gör att man lätt kan hänga med i ett snabbt motorvägstempo utan att ideligen behöva växla. Detta är helt enkelt en mycket effektiv transportmaskin.
Instrumenteringen omfattar även en klocka samt varningsljus för ABS, som däremot var extratillbehör på den här generationen. För övrigt bjuder RS även på en mängd praktiska detaljer, ett kännemärke för BMW, bland annat stort förvaringsutrymme i ankstjärten, extra låda under sadeln och ställbar läpp på kåpglasets överkant. Den omfattande verktygssatsen innehåller även reparationssats för slanglösa däck. Bland de tillbehör som fabriken tillhandahåller är otvivelaktigt packväskorna populärast. Dessa fabrikstillbehör är faktiskt en hel del värda, även vid begagnatköp. För den här sortens motorcykel är också fabrikens egna värmehandtag ett vettigt tillbehör.
Negativa sidor har modellen egentligen inte. En detalj är att den låga utväxlingen gör att föraren ibland sitter och letar efter ännu en högre växel och dessutom känns en del vibrationer vid maxvarv. Däremot finns det inga klagomål på körställningen eftersom den passar alla sorters människor. Det fullvuxna konceptet är kanske det som mest skiljer BMW från andra tillverkare. Här sitter både förare och passagerare relativt upprätt och med mycket raka ben, vilket aldrig blir tröttande, hur långa dagsetapper du än företar dig.
En duglig resvän som tar dig dit du vill utan ansträngning.