BMW G 650 X Moto

Under höstens internationella motorcykelmässa i tyska Köln premiärvisade BMW tre syskon som alla går under namnet G 650 X, med de tre olika tilläggen Challenge, Moto och Country. G 650 X Challenge är en offroadorienterad modell medan G 650 X Moto är en motardstukad landsvägsmotorcykel och G 650 X Country är ett budgetalternativ som placerar sig i segmentet mittemellan offroad och motard.

I nummer fyra provkörde jag offroadmodellen G 650 X Challenge. Det var en trevlig upplevelse. Nu har turen kommit till G 650 X Moto.

Den nya motorn delar en hel del med sin föregångare, F 650. Det är en encylindrig, vätskekyld enhet med fyrventilstopp, dubbla överliggande kamaxlar och elektroniskt styrd bränsleinsprutning. Motorn har uppdaterats med en hel del nytt för framförallt bättre prestanda. Nu uppges motorn erbjuda 53 hästkrafter och 60 Newtonmeter som bäst.

Motorns vridmomentskurva är ganska flack med gott om bottenvrid, och framhjulet drar gärna upp till väders vid kraftig acceleration på ettans eller tvåans växel. Effekten levereras på ett trevligt vis, även om motorn lever om en hel del. Vid aktiv körning är motorgången ganska rå, och med en del vibrationer, som främst letar sig ut till fötterna via de i ramen stumt monterade fotpinnarna. Växlingarna går smidigt utan strul. Den vajermanövrerade kopplingen är lättjobbad.

Till skillnad mot G 650 X challenge (som har en luftfylld stötdämpare) är stötdämparen hos X Moto av konventionell modell med fjäder och hydraulolja. Justering av fjäderförspänningen görs enkelt utan verktyg. Även returdämpningen går att reglera. Framgaffeln är en inverterad modell med 45-millimeters ben och justerbar retur- och kompressionsdämpning. Den kompakta instrumenteringen innehåller endast det allra nödvändigaste. Hastigheten visas digitalt, men motorvarvtalet får du försöka lyssna eller känna dig till.

 

G 650 X Moto är en lättkörd motorcykel som svänger mer än gärna. Körställningen är mycket upprätt med en hög sadelhöjd som passar bäst för lite längre personer. Bromsarna är okej med god känsla och mer än väl godkänd bromsverkan. Däremot saknar jag det där lilla sista bettet som jag anser borde finnas hos den här typen av motorcykel. Det handlar ju trots allt om en motorcykel som kostar närmare 90 000 kronor. Urkopplingsbara låsningsfria (ABS) bromsar finns som tillval för 6 900 kronor.

Prislappen på 88 900 kronor känns väl saltad men bortsett från det är det här en modell jag kan rekommendera för dig som söker efter en rolig pendlarhoj som är oförskämt billig att försäkra för de allra flesta personer (helförsäkring från 2 650 kronor per år).

 

Plus:
Lättkörd, pigg motor, svänger villigt. Fördelaktig försäkringspremie.

Minus:
Fotpinnar för passagerare saknas. Hög sadelhöjd. Priset.

Publicerad i Bike nummer 6 2007.
Av: Johan Ahlberg
Foto: Marc Malmqvist