BMW G 650 (2007–10)

Föregångaren F 650 GS har fått ge bort den encylindriga Rotax-motorn. G-modellerna har fått motorn uppdaterad och något vässad så effekten bättre kan matcha den mer aggresiva framtoningen. Fortfarande hänger insprutning och katalysator med. Förbrukningen hålls på en låg nivå. Effektkurvan känns extremt linjär, ingenstans i registret saknas kraft och några pucklar går inte att finna. Tråkigt enligt vissa men det gör motorn lätthanterlig och passande för nybörjare. Hur som helst så saknas varvräknare så körningen får ske på känsla.
Av de tre X-alternativen är det två som har tydligast karaktär och minst kompromisser. X Challenge är en ren offroadanpassad modell med hjul i typiska enduroprofiler. För den som vill fungerar den året runt och på de flesta underlag med rätt däck.
Den som föredrar gatan och gärna vill busa är X Moto rätt BMW. Den svänger glatt och körställningen påminner om en cross med styret nära kroppen. Tillsammans med X Challenge saknar den passagerarfotpinnar så all form av skjutsning går bort.
Mellanalternativet som inte vet om den är en supermotard eller offroad är X Country som har hjul i 17 och 19 tum. En scrambler som fungerar på de flesta underlag.
Oavsett vilken modell är motorn densamma, körställningen trafikmässigt vänligt upprätt och abs tillval.
Ofta kör BMW på med egna lösningar och de här modellerna är inga undantag. Tanken är placerad under sadeln för lägre tyngdpunkt. Stötdämparen är av olika modell beroende på vilken X som väljs. Challenge har en variant som dämpar med luft och saknar fjäder.   
Eftersom motorn har varit med ett tag och effektuttaget inte är extremt har den visat sig hållbar och inte drabbad av några typiska fel. Tacksamt är också serviceintervallen som håller sig på en sansad nivå. För nybörjare kan det vara värt att känna till X Countrys möjligheter att sänkas tre centimeter. Den är också den lägsta modellen från början med 870 millimeters sadelhöjd. Nypriset är högt, begagnatmarknaden kan därför vara värd att kolla upp.