BMW F 800 R (2009–)

Okej, den nya modellen är visserligen till stora delar samma maskin som syskonen S och ST, men ombyggd bland annat för att hålla kostnaderna nere. BMW har till exempel bytt ut enkelsvingen mot en konventionell, och remdrivningen har kastats ut till förmån för en klassisk kedja. Samtidigt innebär tilltaget att det är fritt fram att ändra utväxling – en åtgärd som rekommenderas om du vill få fram en livligare karaktär.
Motorn är på 798 kubik, en beprövad paralleltwin som fått ny mjukvara, andra spjällhus och en kortare ljuddämpare. BMW anger effekten till 87 hästkrafter, men när vi testade motorcykeln i bänk hittade vi 86,1 hästar på bakhjulet – väldigt blygsamt av tillverkaren, med andra ord. Effektregistret är kort, med brant effektutveckling. Insprutningen är däremot välavstämd och kraften är lätt att dosera ut.
Växellådan fungerar godkänt och kopplingen är lättarbetad, även spelet är lite väl kort. Däremot är utväxlingen för de tre första växlarna inte optimal för en streetfighter, vår testförare hade svårt att få upp framhjulet på tvåan. På högsta växeln önskar man sig lite mera kraft; segdragningsförmågan är inte imponerande.
Ramen är av boxtyp i aluminium, med motorn som en bärande del. Bensintanken sitter under sadeln för bättre viktfördelning, och logiskt nog har därför även tanklocket placerats baktill. Både teleskopgaffeln fram och enkeldämparen bak har 125 mm fjädringsväg, och anpassade för ett liv på gata och landsväg. Där är även komforten tillfredsställande, med upprätt körställning och låg sadelhöjd. På banan önskar vi hårdare fjädring, men uppskattar den fina markfrigången. Man får köra bra fort innan det skrapar i!
Trumfkortet för F 800 R är bromsarna med komponenter från Brembo och ett av marknadens bästa ABS-system. Hundra till noll på blott 37,04 meter är inget annat än grymt imponerande.
En liten detalj värd att nämnas är att blinkerreglaget är av konventionell typ – har BMW äntligen insett att det inte behövs tre knappar? Komforten ökas även av handtagsvärmare (standard) och den lilla kåpan som ser oansenlig ut men faktiskt håller undan vinden rätt bra på motorvägen. Den analoga instrumenteringen är klassisk och lättöverskådlig. Färddator är extrautrustning.