BMW F 650/F 800 GS (2008–)

Om vi börjar med den mindre ersättaren kan vi direkt konstatera att konstruktionen är helt ny och att det inte rör sig om någon uppdatering.
Namnet till trots har F 650 GS en parallelltwin på 798-kubik, precis lika stor som den i storebror – som fick det mer logiska namnet F 800 GS. Det som skiljer drivkällan modellerna emellan är andra kamaxlar i F 650 GS som ska ge en mjukare motorgång men med ett bibehållet vridmoment. Effekten ligger på 71 hästkrafter i jämförelse med de 85 som huserar i kraftpaketet F 800 GS och skillnaden blir klart märkbar när de båda varvas ur. F 800 GS har en råare motorkaraktär men samtidigt ett klart effektövertag i de övre regionerna av registret. Det råder ingen tvekan om att BMW har haft olika användningsområden i åtanke när de båda framställdes. F 650 har en konventionell framgaffel med har 50 millimeter kortare fjädringsväg, 45 för den bakre stötdämparen, än hos storebror. Sadelhöjden är 820 millimeter men en lägre sadel finns som originaltillbehör och tar ner höjden till 790.–
F800 GS är betydligt högre med sina 880 millimeter. F 650 GS passar med sitt 19 tum stora framhjul bäst på landsväg och i stadstrafik, där den med sin låga tyngdpunkt och sadelhöjd känns kvick och smidig. F 800 GS är lite som en schweizisk armekniv och klarar sig bra överallt, men sticker ut på grus och i svårare terräng där den tilltagna fjädringsvägen och det mer offroadvänliga framhjulet på 21-tum kommer till sin rätta. Fjädringen är klart mer påkostad, framgaffeln är inverterad och den bakre stötdämparen är av wad-sort som på stora R 1200 GS – det vill säga att den anpassar sig efter olika underlag. En punkt som skiljer modellerna åt är bromsarna, där F 800 GS har utrustats med dubbla bromsskivor fram om 300 millimeter, medan F650 GS endast har en i samma dimension. Någon märkbar skillnad vid normal gatkörning är svår att märka av, och konstigt nog känns de likvärdiga.
Precis som de flesta nya BMW-motorcyklar är instrumenteringen exemplarisk, tydlig och informativ. Färddatorn rymmer exempelvis däckstryck, kvarvarande körsträcka på kvarvarande bensin med mera.
För båda modellerna finns även ett väl tilltaget tillbehörsprogram, med allt från rejäla äventyrspackväskor, BMW:s GPS kallad Zumo (som i princip är en Garmin) med mycket mera. Vill du ut på äventyr eller gillar grusbus är F 800 GS en hoj för dig, mångsidig men samtidigt mycket kompetent. F 650 GS är ett snällare alternativ som helst avstår grusvägen, men som i övrigt fungerar bra till det mesta.