Bike har provkört BMW S1000R

I slutet av förra veckan var jag nere på Mallorca för lanseringen av BMW:s nya streetfighter – S1000R. Att namnet är slående likt märkets testvinnande superbike är ingen slump, S1000R är nämligen helt och hållet baserad på S1000RR vilket säger en hel del om den nya modellens prestanda.

Jag tillhörde den fjärde och sista gruppen som åkte ner till den spanska medelhavsön och tur var väl det. Inte nog med att vi som enda grupp inledde med ett fabriksbesök i Berlin vid produktionsstarten av nineT, vi var också den enda grupp som hade solsken under hela lanseringen. De andra hade överlag regn hela tiden och den första gruppen fick dessutom en del snö.

BMW inledde presskonferensen med att en av deras testförare sladdade runt på parkeringen utanför restaurangen, wheelade lite och avslutade det hela med en rejäl burnout – allt till vår stora förtjusning. Dels var det en kul minishow men det visar också till viss del vilka kunder BMW vänder sig till med S1000R.

Mallorca bjuder på det mesta när det gäller vägar och framför allt var det på de svindlande och slingrande bergsvägarna vi körde. Varje testhoj var utrustad med GPS med samtliga deletapper inlagda, det var alltså inte frågan om den vanliga gruppkörningen utan var och en kunde själv välja tempo efter tycke och smak. Ett mycket bra upplägg som fler tillverkare borde ta efter.

S1000R kostar i grundutförande 123150 kronor. Våra testcyklar var utrustade med Sport- och Dynamic-paket till ett totalt pristillägg på 18 875 kronor vilket innebär:

DDC – semiaktiv fjädring
DTC – gyrostyrd traction control
Farthållare
Quick shifter
Riding Modes Pro – fyra körlägen, standardhojen har två
Värmehandtag
Magkåpa i hojens färg
LED-blinkers

En kort summering av S1000R är att det är en mycket bra motorcykel med prestanda som slår det mesta, även när det gäller 1000-kubiks sporthojar, samtidigt som BMW inte glömt bort de ”vanliga” kunderna och deras behov av praktisk användbarhet och genomtänkta tillbehör.

Vill du läsa hela provkörningen kommer den i Bike nummer 2 som finns i butik 14 januari. Men redan om ett par dagar finns den tillgänglig i Bike-appen – gratis för alla prenumeranter – samt som pdf i bikeshoppen (www.bike.se/shop). Vill du läsa mer om hur du blir digital prenumerant eller hur du aktiverar ditt konto via ditt prenumerationsnummer klicka här.

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: