Aprilias nakenchock!

Aprilia hävdar att de aldrig tidigare släppt en så pass innovativ och tekniskt revolutionerande hoj som NA 850 Mana. Elektroniskt kontrollerad transmission med sekventiell växellåda är hjärtat i de upphaussade landvinningarna.

Du kan själv välja mellan helautomatiskt läge med tre olika körprogram (touring, regn, sport), eller manuellt läge, där du själv får bruka de sju växlarna. Du växlar antingen med fot- eller handreglage och kan alternera mellan automatisk och sekventiellt läge när helst du önskar.

Motorn, som är en 839-kubiks V-twin med 90-graders cylindervinkel, lämnar 75 hästar vid 7250 varv och 76,5 Newton vid 5750. Dubbla tändstift per cylinder, enkel överliggande kamaxel, fyrventilsteknik samt vätskekylning är andra ingredienser. Trevägskatalysator gör att hojen klarar Euro 3.

Den bakre stötdämparens montering för tankarna till Kawasaki ER-6. Bromsarna är av senaste snitt. Fram sitter 320 millimeters skivor med radiellt monterade 4-kolvsok, bak sitter en 240 millimeters skiva med 1-kolvsok. Däcken har standarmässiga dimensioner, fram 120/70-17, bak 180/55-17. Vikten anges inte, förmodligen gör växellådan att hojen blir relativt tung, troligen betydligt över 200 kilo.

Nu längtar vi efter en provkörning för att kunna utvärdera den nya transmissionen.