Äntligen: Nu presenteras BMW R18 ”First Edition”

För ögonblicket står allting still på BMW:s motorcykelfabrik i Berlin. Men när de löpande banden börjar rulla igen sker uppstarten av den sedan länge omtalade glidaren från BMW – R18 – som är planerad för lansering till hösten. 

R18 är BMW: s första boxer i cruiser-klassen, sedan R 1200 C-modellen, som James Bond körde i ”Tomorrow Never Dies”, och den här gången gör fabriken allt för att få till rätt stil. Här presenteras en teknik utan krusiduller med fokus på det viktigaste – körglädje med den stora boxermotorn i centrum.

Inspirationen till designen kommer från BMW: s R 5 från 1936, och de klassiska linjerna är vackert omtolkade med den svarta lackeringen och vit randning. Autentiskt är också uppbyggnaden med mycket metall, med fram- och bakskärm, sidopaneler och strålkastarhus av stålplåt.

Den droppformade 16-liters tanken kommer direkt från R 5. Men kronjuvelen är naturligtvis den nyutvecklade boxermotorn, som är baserad på de traditionella luftkylda boxermotorerna som används av BMW Motorrad sedan 1923.

1802-kubikaren är den mest vridstarka tvåcylindriga boxermotorn någonsin i en serieproducerad motorcykel med ett vridmoment på 158 Nm och en effekt på 91 hästkrafter vid 4750 varv. Motorkraften styrs av körprogrammen Rain, Roll och Rock och kraften överförs till det feta bakhjulet via den öppet roterande kardanaxeln.

Stabilitetsprogrammet ASC är också standard, liksom LED-lampor och nyckellös start. Fjädringen är medvetet fri från elektroniska justeringsmöjligheter, bakfjädringen har dock justerbar dämpning.

Redan från början kommer det att vara möjligt att beställa en ”First Edition”. Denna specialutgåva kombinerar den klassiska R18-looken med exklusiv utrustning som specialfärg och speciella kromdetaljer samt olika ”First Edition” -detaljer. Förväntat pris: 249 900 kronor.