Alla bilder och information: Ducati Panigale V4

Ducatis senaste Panigale presenterades igår kväll för en hänförd publik, det här är ett av tillverkarens djärvaste steg historiskt sett.
 
Som vi rapporterat tidigare lämnar Ducati den tvåcylindriga L-twinnen därhän för sin vassaste sporthoj. Den fyrcylindriga Desmosedici Stradale-motorn i maskinen har hämtat sin grundkonstruktion från MotoGP-cyklarna och förutom massa tillgängllig effekt har den även gett upphov till ett helt nytt chassi.
 
Ducati Panigale V4
väger in på 195 kilo, det är 5,5 kilo mer än föregångaren 1299 Panigale S. Det skulle enligt Ducati själva vara omöjligt att nå den förhållandevis låga siffran med en konventionell ram, istället har de vidareutvecklat sin Monocoque-lösning med en fram- och bakram som använder motorn som ett bärande element.
 
Den främre ramen tillåter de Ducati kallar ”torsional” och ”lateral” styvhet att separeras vilket ska ge bättre respons i ramen samt absorbering av ojämnheter i vägbanan under kurvtagning. Ramen är monterad i motorn och väger endast fyra kilo.
 
Ytterligare en fördel med den här lösningen är att den gör motorcykeln mycket kompakt. Samtidigt menar Ducati att de lyckats skapa en av klassens längsta svingar, något som ska öka prestandan ut ur kurvorna. Singelsvingen mäter 600 millimeter, styrvinkeln är 24,5 grader och försprånget är 100 millimeter.
 
Tanken på 16 liter är av aluminium och precis som på racehojarna portionerar den ut en viss del av bränslevolymen under sadeln för bästa viktfördelning.
 
Dämparna på standardversionen består av en Showa Big Piston-gaffel på 43 millimeter och bak- samt styrdämparen kommer från Sachs. Båda bakdämparen och gaffeln är fullt justerbara.
 
Panigale V4 S kommer med Öhlins NIX-30-gaffel och TTX36-bakdämpare. Även styrdämparen kommer från den svenska tillverkaren på S-versionen. En av de stora nyheterna för stötdämpningen att S-versionen fått den andra generationen av Öhlins semiaktiva system, EC 2.0.
 
Bromsarna kommer från Brembo och fram sitter en ny variant av M50-oken som kallas Stylema. Monobloc-oken ska vara 70 gram lättare styck och vara mer kompakta. De har fått förbättrad intern ventilation och förbättrad hydraulisk prestanda genom ökad styvhet i godset. Allt det här ska ger kortare slag i bromsgreppet och bättre fingerkänsla. Skivorna mäter 330 millimeter och bak sitter en 245-milliemtersskiva som nyps av ett 2-kolvsok. ABS:en är en extra lätt version av Bosch 9.1MP och den har Ducatis senaste kurv-lösning kallad Cornering EVO system.
 

Den nya motorn blir lätt, den väger endast 64,5 kilo vilket kan jämföras med Aprilias RSV4-motor som väger 68,9 kilo. Motorn är dock två kilo tyngre än tvåcylindriga Superquadro-motorn på 1285 kubik. Ducati säger själva att Stradale är ett ingenjörsmässigt mästerverk som kombinerar V4:ans fina lågvarvsegenskaper med ren racingattityd, skönt ljud och 214 hästar.
 
Det är en högvarvig rova som italienarna skruvat ihop, maxvarvet är 14 000 varv. De uppgifter som kommer från Ducati handlar mycket om de generella fördelarna med en V4 jämfört med en radfyra. Däribland en lägre gyroskopisk effekt tack vare kortare vevaxel och mer centrerad tyngdpunkt – båda dessa egenskaper underlättar när färdriktningen ska ändras.
 
 Utrymmet mellan cylinderbankarna ockuperas av vattenpumpen och en rejäl luftbruk på 12,8 liter, den matar ett insug med variabla ”trattar” enligt klippet ovan. Precis som hos MotoGP-cyklarna har motorn roterats bakåt 42 grader vilket ger möjlighet att montera väl tilltagna kylare och att flytta svingarmsinfästningen så lång framåt som möjligt. Precis som hos dagens 1299 Panigale utgör motorn en bärande del av chassit. Den främre delen av ramen bultas i den främre del av motorns övre kåpa och bakramen bultas i ett fäste i toppen av den bakre cylinderbanken. Motorn utgör även förankringen för svingen och bakdämparen.

Annons

Annons