Yamahas nya FZ1-S och FZ1-N provkörda

År 2001 introducerade Yamaha sin nya allsidiga busmaskin, FZS 1000 Fazer på marknaden. Efter fem framgångsrika år tar två efterträdare över. Olikheterna är, trots att de två nya modellerna ser ut att vara två vitt skiljda modeller, fler än likheterna. FZ1-N är kåplös och FZ1-S Fazer känner du igen genom att den har en halvkåpa. För övrigt är det mesta identiskt mellan de två.

Niklas Carle har provkört de nya modellerna. Du kan läsa mer om hans bravader i nummer tre som finns i handeln från och med den 7 februari. Här följer en presentation;

För enkelhetens skull kallar vi den nakna modellen kort och gott för FZ1 och modellen med halvkåpa för Fazer. Även om det i stort sett bara är en halvkåpa som skiljer dem åt, är det i slutändan två olika modeller. Den nakna FZ1 är en naken muskelhoj som i första hand är skapt för tuffa tag och för personer som ser kåpan som något onödigt. Här är det motorn som är den främsta iögonfallande komponenten. Ramen och svingen av aluminium bidrar till ett maffigt utseende. FZ1 är inte tänkt som ett förstahandsval för dig som söker en långfärdsmaskin. Den kåpförsedda Fazern är däremot tänkt att lämpa sig bra för lite av varje; som pendlarhoj och samtidigt fungera bra på långturen. Dessutom skvallrar motorn och övriga komponenter om att den gärna hänger med på lite sportigare uppdrag.

I båda fallen är 998-kubiksmotorn hämtad från supersporthojen YZF-R1. I det här utförandet har den vattenkylda radmotorn trimmats om för ett häftigare mellanregister och vridmoment. I gengäld har den tappat en del toppeffekt. Svänghjulets massa har ökats med 40 procent vilket resulterat i ett rejälare vridmoment. Den nya kamaxeln har snällare kamtider vilket dämpat R1:ans hetsiga motorkaraktär en aning. Vidare har kompressionsförhållandet minskat från 12,4:1 till 11,5:1, som en följd av en tjockare topplockspackning. Yamaha hävdar att motorn, i det här utförandet, presterar 150 hästkrafter som mest vid 11000 varv. Maximalt 106 newtonmeter vridmoment uppnås vid 8000 varv. Bränsleförsörjningen sker numera med elektroniskt reglerad insprutning istället för med förgasare som tidigare.

Resultatet är en motor som drar kraftigt redan från strax över 2000 varv och kommer starkt efter 5000 varv. Det lär finnas tillräckligt med kraft för att framhjulet mer än gärna ska sticka till väders på de lägre växlarna. Växellådan är sexväxlad och den vajermanövrerade kopplingen är av våt, flerskivig modell. Motorn har monterats i den nya maffiga aluminiumramen (som för övrigt är 89 millimeter kortare än sin föregångare av stålrör). Den nya, kurviga, formen hos kylaren har gjort det möjligt att flytta fram motorn 21 millimeter. Enligt Yamaha är viktförhållandet 51 procent fram och 49 procent bak. Den nya svingarmen av aluminium är 45 millimeter längre (642 millimeter) än hos tidigare modeller och hjulbasen mäter numera 1460 millimeter. Avgassystemet är av 4-1-modell med en relativt kort och knubbig ljuddämpare på höger sida.

Framgaffeln är av inverterad modell. Hos ena benet finns justering för kompressionsdämpning och hos det andra går det att justera returdämpningen. Stötdämparen, som är av konventionell modell med separat länkage, är fullt justerbar. Frambromsarna består av två fyrkolvsok och dubbla 320-millimeters bromsskivor. Här ska det åkas på framhjulet… Bakbromsen utgörs av en 245-millimeters skiva och ett tvåkolvsok.

Bensintanken, som rymmer 18 liter bränsle, har kortats till förmån för en längre sadel. Dessutom minskar det har avståndet fram till styret. Styret är brett och förhållandevis rakt. Den lite mer touringvänliga Fazer har en halvkåpa med två strålkastare. Den nakna FZ1 har endast en strålkastare. Den slimmade och diskreta istrumenteringen är placerad ovanför strålkastaren, och rymmer en varvtalsmätare med analog visning, och digital panel där du får information om aktuell hastighet, resterande bränslemängd, tid, vattentemperatur. Det finns även dubbla trippmätare.

Hos FZ1 finns saknas handtagen som passageraren hos Fazern har möjlighet att greppa kring. Om du kör FZ1 och helst slipper passagerare kan du byta ut passagerarsadeln mot en så kallad kuts. I Yamahas tillbehörsprogram finns en hel del godsaker åt de två modellerna. Här finner vi bland annat kraschpuckar, magspoiler, kylarvingar, tankpads och packväskor.

Läs om Niklas Carles provkörning och en massa annat i nummer 3 av Bike, som du finner ute i handeln från och med den 7 februari.