Yamaha XT 660 X

 

Det var hög tid för Yamaha att visa upp något nytt när XT 660 X på hösten 2003 presenterades som efterträdare till den mycket pensionsmässiga XT 600 E, vars chassi och motor hade anor från 1980-talet. Den nya modellen var verkligen ny: i bästa fall hade XT 660 X ärvt handtagsgummin och bromvätskebehållare från den utgående modellen. Resten var helt nya konstruktioner.
Motorn är den enda japanska enstånkan med insprutning och har en påfallande mjuk och vibrationsfri gång. Avgassystemet mynnar ut i två rejäla,  högt uppdragna och synnerligen effektiva (och rostfria)  ljuddämpare: XT 660 X är mycket tyst i originalutförande. Effektutvecklingen är linjär och ger gott om kraft direkt från tomgång. Det lönar sig inte att varva mycket, registret är kraftfullt men relativt kort.
Det är tydligt att Yamahas design- och motorteam inte har samarbetat med XT 660 X: motorn är verkligen ingen skönhet och alla vinklar, vrår, rör och slangar gör den svår att rengöra. Funktion före form, är ett snällt omdöme.
Körställningen och den relativt höga komforten är två av modellens starkaste kort och det är inte utan anledning som många XT 660 X lever sina liv som budmotorcyklar. Föraren sitter högt, långt fram och med perfekt kontroll med händerna på det breda styret och fötterna på de gummiskodda fotpinnarna. Också längre personer sitter bra. Tillsammans med den mjuka motorgången är XT 660 X inte alls olämplig för lite längre asfaltsuppdrag.
Yamaha XT 660 X rullar på mycket snygga 17-tums Excelfälgar vars färg varierar beronde på motorcykelns lackering.
Som estetiken för genren föreskriver, är frambromsen en enkel 320-millimeters skiva som greppas av fyrkolvsok från Brembo. Dock inte ett radiellt monterat sådant. Frambromsen har bra effekt, men saknar lite känsla. Bakbromsen är lättdoserad utan att låsa bakhjulet. Till stor hjälp på den här typen av motorcykel är annars motorbromsen, som hjälper till att hålla kontroll på bakhjulet.
Chassit utgörs av en traditionell vaggram som precis som svingen är tillverkad av stål. Trots sitt offensiva och lätt aggressiva designspråk är XT 660 X inte en riktig supermotard beredd på tuff buskörning, det är den för alltför tung, mjuk och svag för. Snarare är det en mycket behaglig, funktionell och fullvuxen motorcykel för allehanda vardagliga uppdrag i staden eller längs kurviga småvägar i rimligt tempo. Dålig beläggning och potthål utgör inga hinder; där fungerar den mjuka fjädringen och den relativt höga vikten utmärkt och bidrar till att komforten ökar. Yamaha tillhandahåller en stor mängd originaltillbehör för XT 660 X som gör det möjligt att framhäva dragen av supermotard eller förbättra den vardagliga nyttan med t.ex. ett förhöjt kåpglas som faktiskt styr undan fartvinden.
Bland tillbehören finns också hasplåt, ram- och handtagsskydd eftersom XT 660 också har ersatt TT 600 R/E och därmed säljs i ett utförande anpassat för grusvägar och lättare terräng: XT 660 R. Tack vare smalare fälgar, enklare bromsar och mindre plastpaneler är den 8 kilo lättare. R-modellens chassi har anpassats med lite längre hjulbas, flackare gaffelvinkel och längre fjädringsväg både fram och bak. Även den här versionen är utpräglat bekväm och passar utmärkt till och från jobbet.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: