Yamaha XJ6/Diversion/F (2009–)

 

Detta är modellen som ska ta över arvet från Fazer-serien (FZ6), tidernas mest sålda motorcykel i Norge och även enormt populär i Sverige. Nya XJ6 påminner om ursprungsmodellen Diversion som såldes på 80– och 90-talet, och är byggd huvudsakligen för att vara en attraktiv instegsmodell. Yamaha har velat två saker: Dels hålla priset nere, dels göra motorcykeln snäll mot oerfarna förare.

För att lyckas har man byggt XJ6 av lite billigare komponenter, utan att för den skull kännas sniken. Rörramen är av stål och likaså svingen, i stället för lättare men dyrare aluminium. Motorkaraktären är snällare än på FZ6, tack vare 32 mm spjällhus som ger bättre sprut vid låga varvtal, kamaxlar med mindre lyft och ändrad timing samt en nyutvecklad luftbox. Radfyran utvecklar 78 hästkrafter, vilket räcker långt. Motorn har typisk Yamaha-karaktär, med de bästa kvaliteterna i den övre delen av registret. Det är onekligen en underhållande motorkaraktär, som dock inte älskas av alla nybörjare. I ärlighetens namn kunde motorn gott få ha lite mer effekt i mellanregistret så att den slapp varvas så hårt.

Allroundkvaliteterna är ypperliga; modellen är sportig och stabil i hög fart samtidigt som den är lättmanövrerad i staden. Instrumenteringen är modern, med en analog varvräknare och digital hastighetsmätare – lättläst och bra. 

Chassiet är mycket lyckat och överraskar inte föraren. På landsvägen beter sig motorcykeln stadigt och förutsägbart, och i staden är den lättkörd och ger föraren bra överblick över trafiken. Körställningen är kompakt och gillas även av lite kortare förare. Ett litet minus för att motorns högfrekventa vibrationer fortplantar sig till fotpinnarna – känns tydligt efter ett par timmars körning. Vi tycker också att utväxlingen är lite för hög. XJ6 finns faktiskt med ABS, men den versionen togs hem till Sverige först som årsmodell 2010. I båda fallen är bromsarna mycket kompetenta, med dubbla tvåkolvsok och två 298 millimeters bromsskivor fram. XJ6 finns även med toppkåpa, och har då tillägget diversion i namnet. Modellen togs bara in i Sverige år 2009 och 2010 ersattes den av Diversion F, som har helkåpa. Trots något högre vikt behöll den körglädjen samtidigt som en rejäl dosa komfort lades till. Det enda som stör är för låg utväxling som leder till höga varvtal vid motorvägsfart.

Annons

Annons