Yamaha TRX 850 (1996–1998)

 

Det här skulle bli en sportmaskin för fans som tände på twinnar. Den skulle rida på Ducce-vågen och första exemplaren som visades hade faktiskt också röd ram, ett tekniskt felgrepp som fabriken snabbt rättade till.

Motorn arbetade just sitt sista skift i jätteoffroadaren Super Ténéré och hade redan omplanterats till TDM 850. Samma slagvolym valde man även för sportmodellen, men tog till ännu ett trick. Vevtapparna försköts 270 grader till varandra, vilket inte bara gav ett trevligt staccato med ekon av en V-twin, utan dessutom hade som uppgift att mer kontrollerat få ner effekten i marken.

Troligen var V-ljudet det viktigare argumentet för motorn lämnar bara 83 hästar och det är mycket skötsamma och kontrollerade hästar vi talar om. Maxeffekten är förstås högre än i tdm men den ligger fortfarande vid samma varvtal, 7 500 varv.

Det var en trevlig bekantskap som tyvärr inte fann särskilt många köpare. Motorn uppfyllde faktiskt de krav man kunde ställa på den, råstyrka i botten och mellanregister, samtidigt som den hade bra knuff på topp. Med det nya avgasljudet kunde föraren även njuta av den trevliga akustiken till sina övningar.

Fackverksramen är öppen för insyn trots att maskinen var försedd med halvkåpa som fungerade riktigt bra som skydd mot väder och vind. Sadeln är utformad som en ensitsig sittplats, men har nödutrymme för passagerare ovanpå kutsen, en plats vi inte rekommenderar till någon.

Det är en maskin för ensamma stunder, tidiga söndagsmorgnar på de krokiga favoritvägarna. Det är inte bara ljudet och ramen som för tankarna till Ducati. Även körställningen har mycket av 900 SS över sig, sportigt framåtlutad utan att vara extrem.

Den här versionen av motor fick den uppdatering som även TDM fick 1996, grövre oljekanaler i lådan för att göra den tystare och mindre klonkig. Tyvärr har botemedlet inte varit hundraprocentigt, varken för TRX eller TDM. Vad som är värre är det spel i transmissionen som är lättare att reta sig på. 

En ofta framförd kritisk punkt är den klena gaffeln hos just TRX 850, enda svagheten i ett annars mycket övertygande paket. Tyvärr drogs modellen in efter tre år, men är ändå en kul maskin. 

Annons

Annons