Yamaha TDM 900 (2002 –)

 

När TDM uppdaterades skedde det ordentligt. Kostymen byttes ut igen och blev lite elegantare och lite modernare, men det var de tekniska ändringarna som var det förnämsta argumentet. Motorn förstorades inte bara för att rättfärdiga en ny modellbeteckning utan för att få mera vridmoment. Genom en enkel uppborrning växte motorn till 897 kubik och fick dessutom insprutning. Nytt var också det rostfria avgassystemet.

För att banta ner vikten ersattes den gamla deltaboxkonstruktionen av stål med en av aluminium. Torrvikten sänktes totalt med närmare 20 kilo. Fjädringstekniskt utrustades maskinen med länkage till den nu progressivt arbetande bakstötdämparen som är fullt justerbar. Framgaffeln är i stort oförändrad men har justering för fjäderförspänning och returdämpning. Chassimässigt förlängdes dessutom svingen med hela 40 millimeter vilket centrerade viktfördelningen.

I vårt stora test av tunga offroadare (6/02) inkluderade vi den senaste TDM 900, vilket kanske var lite orättvist, men, precis som köparna, har vi problem med att sätta den i en viss kategori. Det här var närmast. I stadstrafik föredrog vi tdm framför de andra, men lustigt nog inte för längre etapper vid ren landsvägskörning.

Aktionsradien är det inget fel på, eftersom man kommer närmare 30 mil. Inte heller har den obekväm körställning. Däremot störs de flesta förare av turbulens bakom det lilla kåpglaset och eftersom detta inte är justerbart ligger här en viss begränsning i modellens touringkvaliteter.

Givetvis fick den även stryk i grusvägskörning men verkade inte speciellt bortkommen ens på det underlaget. Med andra däck hade den varit lika duglig även här. Det är ett tecken på att chassit och hela konstruktionen är välbalanserad och korrekt. Ett minus blir det för pressande på kurvig väg, där fjädringen inte gärna vill vara med att jobba heltid. Gung är resultatet av aktiv körning.

Bromsarna kommer från R1 och stannar ekipaget från hundra på bara 34 meter, vilket är en siffra inte ens alla sporthojar kommer ner i. Trots lägst effekt (och minsta motor) i testet var TDM värst vid rödlysena.

Tanken bakom den här motorcykeln är mycket korrekt, en lättkörd motorcykel med sportiga egenskaper, helt enkelt den New Sport som Yamaha använde vid första lanseringen. 

Annons

Annons