Yamaha FZ1 (2006–)

 

Förra generationens Fazer, den större av de två, var enligt många straffad av ett utseende som inte levde upp till dess prestanda. Till år 2006 gjorde Yamaha om hela konstruktionen för att matcha den ökade efterfrågan på råa streetfighters med sportiga prestanda och rätt utseende. 

Fjädringen uppdaterades och blev mycket styvare, chassit gjordes i aluminium vilket kastade den gamla varianten med stålrör direkt in i skamvrån. De sportigare ambitionerna lyser enkelt igenom när man tittar på förarergonomin. Fotpinnarna är placerade högre och längre bak än tidigare. Även styret bidrar till en mer framåtlutad körställning eftersom det på den nya varianten är rakare. Sportigare, men inte tröttande, vilket fortfarande gör modellen till ett vettigt touringalternativ, speciellt om du väljer att köra den kåpförsedda FZ1-S, vilken även har längre bakdel för ökad passagerarkomfort.

Den fullt justerbara fjädringen är följsam men upplevs som hård när underlaget är brisfälligt. Detta är även något som modellen har fått kritik för och dina referenser kommer troligtvis att ha ett betydande utslag på din egen dom. 

Många av delarna på FZ1-N och FZ1-S är hämtade direkt från sporthojen Yamaha YZF R1. Bromsarna omfattar radiellt monterade fyrkolvsok och feta skivor som bjuder på bra känsla och klassledande effektivitet. Även fjädringen har klara drag från sin kåpförsedda storebror och är givetvis full justerbar för att passa så många körstilar och belastningar som möjligt.

Även motorn är hämtad från R1, med förändringar som gett ett bättre bottendrag och vrid, och på så sätt genererat en mer användarvänlig motorkaraktär. Gången i radfyran är silkeslen och känslan i gasen bra, vilket underlättar när du ägnar dig år lek och aktiv körning.

I jämförelse med föregångaren är nya Fazer ett mycket sportigare alternativ som trivs bättre tillsammans med hårdgasare än pendlare. Den kåpförsedda varianten bjuder dock på bra komfort, även om den inte kommer upp i den gamla klassens, sitt bättre vindskydd till trots. Tillbehörsprogrammet är omfattande, vilket uppskattas av de som vill sätta en personlig prägel på sin hoj. 

Den nakna varianten går under namnet FZ1-N och saknar den lilla men skyddande kåpan. 

Annons

Annons