Yamaha FZ 6

 

Yamaha Fazer kom redan 1998 som en direkt konkurrent till den poplura Bandit-modellen från Suzuki. Motorn hade tagits från märkets sexhundrakubiks sporthoj, Thundercat, men hade trimmats ner för att leverara mer effekt på mellanregistret. År 2002 kom den första uppdateringen med en modernare design på kåporna och en något lägre sadelhöjd. Ett plus för kortare förare men hos de lite längre klagades det på en allt för skarp benvinkel. 
År 2004 kom ännu en uppdatering som i princip var en helt ny motorcykel. Motorn hade tagits från sportmodellen Yamaha R6, men trimmats ner enligt tidigare recept för ett trevligare mellanregister, på bekostnad av toppeffekt. Rörramen byttes ut mot ett tvådelat aluminium-dito. Designen var densamma med ytterst små förändringar, men namnet var förändrat till FZ 6, men Fazer hänger med än idag och har kommit till att bli ett populärt smeknman till modellen. Den senaste uppdateringen skedde 2007 och bestod av en lättare sving i aluminium, en ny utvecklad insprutning samt att modellen fick storebror FZ1:s instrumentering. Avgassystemet byttes ut mot större doningar för att klara de nya avgaskraven som införandet av Euro 3 innebar. Utmärkande för modellen har varit dess breda användningsområden. Köregenskaperna har alltid beskrivits som trygga samtidigt som de är underhållande. Körställningen är upprätt vilket gör den lätthanterlig i staden eller för den som har färskt körkort och behöver något utan allt för påtagliga egensinnigheter. Motorn är stark men kräver varv som de flesta sexhundrakubikare för att röra på sig ordentligt. I Bike nummer åtta från 2005 ställdes Yamaha FZ 6 mot Honda CBF 600 S, Kawasaki Z 750 s, Suzuki GSF 650 S och stod som slutgilitig segrare. 
 
Norges chefredaktör Morten Broks omdöme löd: Kawasakin är vildast, Hondan och Suzukin är bekvämast. Jag väljer Yamahan som har alltihop och som samtidigt är otroligt kul att köra.
Minus fick modellen för bristande komfort på grund av stötig fjädring. Instrumenteringen var svåravläst, framförallt varvtalsräknaren, samt att passagerarplatsen kunde ha varit bättre.
Plus fick den däremot för sin underhållande motor och chassit som hade en sportig prägel. Bromsarna var bra och designen ansågs vara »kult«. 
En annan främst ekonomisk fördel är de långa ventiljusteringsintervallerna som ligger på hela 4000 mil. Även den sammanlagda summan för reservdelar låg cirka 5000 kronor under konkurrenterna.
Bensinförbrukningen under testet låg på 0,6 liter per mil och gav med den 19 liter stora tanken en aktionsradie på 28,8 mil. Så sammanfattningsvis är Yamahas FZ 6 ett sportigare alternativ för dig som söker en motorcykel som duger till lite av varje utan några större avkall. Tänk på när de stora förändringarna gjordes innan du ger ut på jakt efter ett exemplar. Fazer har genom åren varit populär och har sålts i stora mängder. Med andra ord har du möjlighet att invänta ett riktigt fint exemplar.

Annons

Annons