VYRUS 985 C3 4V

Designen är signerad Ascanio själv. Detaljer som det vinklade dubbelkylet framför främre cylindern är funktionella men samtidigt estetiskt tilltalande.

På snäva Barber i Alabama fick jag den stora äran att provköra. Här fanns även min gamla Bimota Tesi på plats och det stod direkt klart att nya Vyrus är mycket smidigare än den gamla båten.

Trots de korta rakorna kom Vyrus lätt upp i 220 utan att den till synes nakna maskinen tröttade föraren med mycket vind. Navstyrda motorcyklar känns gärna lite klumpiga, men Vyrus känns lättstyrd utan att vara överkänslig. Man måste hålla styret löst och sedan vänta självmordssent med att bromsa, klappa i med allt du har och bromsa i själva kurvan. Det är navstyrningens fördel – broms och fjädring arbetar oberoende av varandra. Radialmonterade bromsok finns det inte plats för.

 

Till skillnad från andra navstyrda maskiner är Vyrus dessutom lätt att kasta från sida till sida. Den effektiva styrvinkeln kan justeras sex grader och försprånget mellan 80 och 105 millmeter. Hjulbasen är med 1375 millimeter kort utan att visa instabilitet.

Hemligheten är att det lilla teamet startade med ett blankt papper och inte ens tog hänsyn till hur en modern motorcykel fungerar. En styv konstruktion, där bara fjädring och däck rör sig, och med så få länkar som möjligt i styrningen. Motorn placerades mycket högt i ramen, 40 millimeter högre än i en Ducati och 50 högre än i gamla Tesi. I viloläge är viktfördelningen 53/47 % men med en 75-kilos förare 50/50.

 

Elektronikspecialisten Microtec i norra Italien levererar den svarta boxen, eftersom Ducati inte släpper koderna till sin egen och Vyrus har en mycket större luftbox – hela 21 liter. 150 hästar på bakhjulet vid 10 500 varv är trevligt, eftersom hela motorcykeln vägar bara lite mera i kilo räknat. 

Ascanio ser Kevin Schwantz varvrekord på tekniskt krävande Assen, som det tog tio år att slå, som bevis för att utvecklingen står still, trots mer motoreffekt och bättre däck och fjädring. »Vårt recept är inte patentskyddat och vem som helst kan kopiera det. Det kommer att ge bättre varvtider«.

 

Plus:
Intressant ur teknisk synvinkel. Styr gudomligt och du kan bromsa sjukt långt in i svängarna.

Minus:
Prislappen gör att endast ekonomiskt oberoende eller gravt teknikgalna människor kommer att äga en.

Publicerad i Bike nummer 9 2007.
Text: Alan Cathcart
Foto: Riles and Nelson