Vinterkörning i trafik

Tillhör du dem som ställer av långt innan kvicksilvret nått ner mot det blåa råkar du nog sällan ut för de här problemen, eller njutningen för dem som tycker så. De som medvetet förlänger säsongen tills det är för kallt eller rent av kör året om kommer ibland halkan mer eller mindre som en överraskning.
Det man måste veta innan man kör i köldgrader vare sig det är barmark eller snö är hur olika beskaffenhet underlaget har i olika temperaturer och var faran kan lura. Att plötsligt känna framhjulet försvinna är inte helt önskvärt när man har en drulle i bil tre meter bakom. Tar du ut svängarna och planerar din körning behöver inte riskerna vara så stora.
En av de viktigaste momenten i vinterkörning är att du måste planera åt andra. Ligger någon nära bakom är det bara att släppa förbi dem, du behöver stoppsträckan bakom dig, Vad du mer bör veta är att asfalt vid skiftande temperatur runt nollan är fläckvis halt och framförallt broar, små sänkor och partier som legat i skugga kan vara frostbelagda eller påfrusna.

Även det snötäckta underlaget har olika egenskaper beroende på temperatur. Generellt är snön, isen och det frusna underlaget som halast runt noll grader celsius. Isen smälter och blir då riktigt såpig medan vanlig packad ren snö i tio minus faktiskt inte är så ruskigt hal.
En viktig faktor är naturligvis däckens beskaffenhet. Ju mjukare gummiblandninge när desto bättre förutsättningar till grepp har du och självklart är utstickande mönster som exempelvis offroaddäck bättre än gatdäck. Dubbar gör sig bra på packad snö och på is men funkar sämre på snö- och isfri asfalt. Har du dubbat skall du också veta att olika lufttryck kan ge dramatiskt olika egenskaper i grepp och väghållning. Pröva dig fram i lugn och ro så du inte kommer överraskad till korsningen och inte vet hur greppet är. Ta det försiktigt därute.
Hellre hel än häftig…

Innan du ger dig ut.
I kallare temperaturer blir olja segare. Är det riktigt kallt skall du se till att absolut inte köra med 20w-50-olja utan gå ner till 15w-40 eller kanske ännu hellre 10w-40.
Är det minusgrader och du kör luftkylt kanske 0w-5 är lämpligt. En 20w-olja blir seg som kall sirap och du riskerar att inte få upp oljetrycket.

Är det riktigt kallt går en vätskekyld motor lätt för kallt, en ide är att lägga kartongbit eller annat för del av kylaren så motorn kommer upp i temperatur.

Varva aldrig upp en motor som inte är varm i onödan!

Är du osäker, rådgör med märkesmekaniker!