Uppdrag Granskning följer upp ”Dödens Väg”

 

Det ursprungliga reportaget "Dödens Väg" sändes i augusti och handlade om en motorcyklist som omkom på E4:an utanför Vagnhärad år 2010. Den 50-åriga trafikläraren fick sladd, körde omkull och kolliderade med ett vägräcke. Vägbanan visade sig vara extremt hal och även räddningstjänsten fick sladd på sina fordon när de kom till platsen. Flera olyckor hade skett på platsen under en kort tidsperiod. Avsnittet kan du se genom att klicka här.

Ikväll sänder Uppdrag Granskning ytterligare ett avsnitt om livsfarliga vägar. Denna gång handlar det om en sträcka av E4:an norr om Gävle. Ett körfält hade asfalterats om i juli och kort efteråt skedde tre stycken motorcykelolyckor – varav en med dödlig utgång. I alla tre fall hade motorcyklisten fått sladd i den nyasfalterade omkörningsfilen. 

– Det var nyasfalterat, säger Magnus Östlund på räddningstjänsten i Gästrikland, som utredde olyckorna, till Uppdrag Granskning. Det var varmt väder men det hade kommit regn på plats och personalen upplevde det som att det var väldigt halt på platsen.

Efter olyckorna kontaktades Sveriges MotorCyklister, SMC, av flera medlemmar som berättade att det var halt på platsen. SMC kontaktade Polisen och Trafikverket, från den sistnämnda fick de reda på att mätningar genomförts och att friktionen var godkänd.

Efter reportaget ”Dödens Väg” inkom tips, varav ett var att beläggningsskarven mellan filerna på E4:an utanför Gävle inte klarade av friktionskravet som ställs av Trafikverket. När man lagt ny beläggning jämnade man ut nivåskillnaden med ett material som inte klarar kraven. Först efter tipset fick Uppdrag Granskning och SMC ta del av mätningar som bevisade detta och som undanhållits.

Jan-Erik Lundmark, enhetschef på Trafikverket, deltar i programmet och hävdar att de mätningar som gjordes inte var kvalitetssäkrade och det var därför de inte skickades till polisen.

– De får den friktionsmätning som vi brukar skicka. Vi är också väldigt noga med att skicka kvalitetssäkrade uppgifter till de som efterfrågar. Just den här specialmätningen, vad är det vi ser? Ja, det är en mätning med en massa siffror, säger Jan-Erik Lundmark.

Reportaget om olyckorna norr om Gävle sänds ikväll, onsdag, på SVT 1 klockan 20.00. 

Uppdatering: Klicka här för att se avsnittet på SVTPlay.