Tvätta hojen riktigt ren

Att tvätta hojen är oundvikligen ett återkommande arbete så länge
den används som det är tänkt. Vi har också haft tvätt på tapeten
tidigare men låter oss inte nöja oss för det.
Vi kommer i detta nummer låta ett riktigt tvättproffs visa hur han gör
för att få en gravt smutsad motorcykel skinande ren.
Det är inte riktigt bara att blaska av om vi vill ha det där allra bästa
resultatet. Vi måste dels göra saker i rätt ordning och dessutom ifrån
rätt håll!

Vi börjar med att ställa hojen där den inte står i direkt solljus. Där
låter vi spraya på ok:s superavfettning på sving, drev, baknav och de
allra skitigaste delarna. Det är viktigt att detta görs på en torr
motorcykel så vi ska inte förspola den. Att vi väljer ok:s avfettning
beror helt enkelt på att Janne Hedbom på MC-Bolaget i Järfälla tycker
att det är det bästa avfettningen som finns till slutkund.
– Ja, visst finns det andra kemikalier som är både dyrare och samtidigt
otillgängliga för gemene man men detta medlet fungerar alldeles utmärkt.
Efter att vi har sprayat på alla grovsmutsiga ytor går vi på med en
pensel och hjälper avfettningen verka och får redan ny bort ganska stora
mängder smuts. Är kedjan eller något annan gravt smutsat och det inte
riktigt lossnar kan du med fördel borsta med nagelborste för att få loss
det värsta.
Efter detta går vi på med högtryckstvätten och förvånansvärt mycket
smuts rinner av.
– Ja, superavfettning är petroliumbaserad och lika löser lika varför
dina gamla kedjespraysresten nu lätt rinner av, menar Janne.
När sedan hojen runnit av går vi på med mikroavfettning och sprayar
först alla delar nere på motorcykeln och jobbar oss uppåt.
– Anledningen till detta är att om vi börjar upptill så rinner smutsig
avfettning ner på den ännu inte sprayade ytan. Det gör att avfettningen
verkar ojämnt och du riskerar på rinnmärken.
När hela hojen är infettad låter vi den stå några minuter och dra och
därefter går vi på med högtryckstvätten igen.
– Naturligtvis ska vi inte sikta på glipor in till hjullager och på
elektronik men det finns ingen anledning att vara livrädd att använda
högtryckstvätten.
Vi spolar nu bort det mesta av smutsen från alla de ställen.
Superavettningen läste alla tjärstänk, oljerinn och den typen av smuts
medan mikroavfettningen mer släpper på damm, smuts och liknande.

Fram kommer hinken med varmvatten, bilschampoo och en ny ren fin svamp.
Janne doppar svampen helt i vattnet och skummar upp den för att sedan
doppa den igen.
– Det är viktigt att låta svampen jobba med mycket vatten i, doppa ofta
medan du svampar in hojen. Allt vatten från svampen hjälper till att
transportera bort den smuts svampen gnuggat loss.
När så hela hojen är avtvättad sköljer vi av den igen och letar efter
ställen vi missat på. Hittar du någon smutsfläck kan du gno bort den med
fingret eller med svampen. Vi sköljer av igen och letar efter flugor och
annat som förmodligen ännu sitter kvar. Med ett milt polermedel gnor vi
på de insektsfläckade ytorna tills allt är borta.

Det sista rengöringsmomentet är när vi sprayar på kedjerengöring. Vi
låter även den verka en liten stund innan vi med en trasa i hand runt
kedjan försiktigt drar runt hjulet och torkar bort all smuts.
Nu är det bara att åter låta vattnet flöda över motorcykeln för att
skölja av alla schampoorester och eventuell kvarvarande smuts. Det sista
vi gör denna gång är att smörja kedjan.
Antingen blåser du den torr med tryckluft eller torka med sämskskinn för
att få den torr.
Vill du vaxa är det läge att göra det nu när den är helt ren. Om detta
skrev vi i nummer 3.09. För ytterligare sista touch kan du stryka på
silikon på svarta plastdetaljer. Spraya på en trasa och stryk ut små
mängder silikon på svart plast, men aldrig på handtag, sadel och
reglage, för bästa slutresutat!

LITE MER…
Tvätt och rekonditionering kan vi lite kort säga är olika grader av hur
mycket du tvättar din hoj vid ett tillfälle och hur fin du vill ha den.
En rekonditionering är ofta en djupare rengöring som avser återställa
motorcykelns nyskick eller uppnå det allra renast möjliga skick du kan
få den i. En rekonditionering kan gå hur djupt som helst medan en tvätt
mer handlar om att vardagsrengöra ditt fordon
De flesta lämnar bort sina fordon för rekond då proffsen oftast har både
maskiner, rutin och kemikalier för att återställa fordonet i ett så rent
och nyskickslikt skick som möjligt. Den tvätt vi genomgick här hos MC-
Bolaget kostar ungefär 650 kronor och om vi velat lämna in motorcykeln
på rekonditionering hade priset blivit ungefär det dubbla.

Det är svårt att på förhand ge ett pris på vad en rekond kan kosta.
Fackmannen behöver ofta se fordonet, hur smutsigt, lackskadat och slitet
det är för att ge ett rättvist kostnadsförslag.
Tvätta kan alla göra, en rekond kräver kunskap, känsla och tålamod.

VAD BÖR JAG TÄNKA PÅ?
Du får inte alltid ställa dig precis var du vill och tvätta din
motorcykel. Miljö- och hälsoskyddskontoret i din kommun har regler för
var och hur du får tvätta. I de flesta fall finns denna information att
läsa på din kommuns hemsida.
I de flesta fall får inte avfettning eller tvättvatten rinna ner i
dagvattenbrunnar utan du får antingen tvätta i tvätthallar eller på
annan anvisad plats.
Kom också ihåg att skölja ren din hud från kemikalier som avfettning,
schampoo med mera. Smörj helst också in med handkräm efteråt