Tufft bygge på Yamaha XV950

Byggaren Roderick Seibert från Amsterdam spenderade vintern med att montera ner och kapa upp en Yamaha XV 950 på uppdrag av Yamaha.
  
Han förlängde ramen och i samma veva erattes de dubbla bakdämparna med en enkel. Nästan alla originaldelar försvann intressant nog från hojen trots att det här är ett Yamaha-sanktionerat bygge. Den vridstarka luftkylda motorn blev dock kvar och liksom hos originalhojen är den en framträdande del av designen.
 
Roderick Seibert har gjort en egen bensintank, sadel och egna motorkåpor till hojen. Han fick hjälp att bygga avgassystemet av cutombyggarna hos Nozem och kolfiberhjulen kommer från Dymag. Bromsskivorna på 320 millimeter är från Brembo liksom oken som är av monobloc-typ.
 
Både fram- och bakdämparen är fullt justerbara och kommer från välkända K-Tech. Den cirka 50 hästkrafter starka originalmotorn har fått en Power Commander från Dynojet och växellådan har utrustats med quickshifter från samma tillverkare.

Inspirationen till slutresultatet kom delvis från äldre saltökenracers som byggts för hastighetsrekord. Roderick Seibert jobbade tillsammans med klocktillverkaren TW Steel under projektet och tydligaste tecknet på det är den svarta klockan in instrumentpanelen.