Tuff Supermoto i Eskilstuna

Häng med här nedan så går vi igenom klass för klass.

S1

Kvalsnabbast denna helg var tabellettan Henke Karlsson. Med bara två tiondelars sekund tog han pole position framför Fredrik Eriksson följd av John Stambeck. Henke gjorde därefter precis vad som förväntades av honom i heat ett, tog starten och höll en betryggande ledning från start till mål. Även bakom honom höll man sina placeringar från tidskvalet där alltså Fredrik tog en andraplacering och John slutade trea.

Inför andra heatet hade det fallit en del regn. Solen såg dock länge ut att vara på väg tillbaka så valet av däck var långt ifrån självklart. När förarna släpptes ut på banan så var däcksvalet lite olika. De flesta hade valt regndäck men bland annat Ken Svanberg, som startade från en fjärdeplats i första led på griden, hade valt att köra på slicks.

Henke Karlsson tog återigen starten och kunde direkt rycka åt sig en betryggande ledning. Efter Henke fick vi denna gång se John Stambeck. John tog in på Henke under slutet av heatet men hann aldrig få kontakt och den rafflande fighten om segern uteblev. Mer spännande visade det sig bli bakom dessa två. Fredrik Eriksson, som kört upp sig till en tredjeplats efter en miss i inledningen, höll den platsen till näst sista varvet då Junior Svanberg visade stor körskicklighet och bromsade sig om Fredrik och kunde knipa tredjeplatsen i mål.

S2

I S2 klassen försvann tyvärr hemmahoppet Thomas Gillisson redan under träningen på lördagen då han drog på sig en nyckelbensfraktur. Vi skickar alla lyckönskningar om ett snabbt tillfrisknande och snar comeback till Supermotobanorna.

Kvalsnabbast var åter igen Östhammar MK’s Joakim Engström som tog pole med över en sekunds marginal till tvåan Emil Sörehall och trean Anders Michalak.

I första heatet kunde Joakim ta hem segern till synes lekande lätt framför Anders Michalak och Emil Sörehall.

Andra heatet skulle dock ta sig ett par oväntade vändningar. Joakim tog starten återigen följd av Michalak och Robin Reilander. Men efter bara några få körda varv kommer regnet och tävlingsledningen kallar på ”wet race”, d.v.s. omstart och alla förare får 15 min på sig att lägga om till regndäck.
Åter igen tog Joakim starten. Senare under heatet får han dock problem med en lossnande sadel vilket tyvärr resulterar i att han tappar ända ner till en femte placering innan målflaggan faller. I stället knep Robin Reilander sin första heatseger för året framför en tätt jagande Anders Michalak. På tredje plats kom Botkyrka MK’s Pär Hammarstrand.

Open

Här har ni klassen som ständigt visat sig ge rafflande fighter under året och denna helgen var inget undantag.

Kvalsnabbast var Göta MS stjärnskott Robin Hansson. Med över en sekunds marginal kvalade han sig till pole position framför Max Eriksson och Mikael Alskog.

Under racen skulle det dock visa sig vara lite tuffare att få till det. I första heatet går Robin omkull på gruspartiet och lämnade ledningen i Mikael Alskogs händer. Inte långt efter honom hittade vi ynglingen Max Eriksson jagandes febrilt. Men Max tappade lite tempo i slutet av heatet och blev passerad av Ola Andersson. Dock fastnade Ola bakom några varvade förare efter en tveksam blåflaggssituation och Max kunde förvalta tillfället genom att återta andraplaceringen och hålla den i mål.

Andra heatet började med att Max Eriksson och Ola Andersson krokade ihop och kraschade redan under warm-up varvet. Båda kom dock upp och iväg igen och kunde starta heatet. Kanske inte den bästa uppladdningen dock.

Tyvärr var inte oturen slut för Max. Under det inledande varvet är han återigen med i toppstriden när han blir brutalt nerkörd i en kurva då en medtävlande totalt missbedömer sin inbromsning. Max kommer dock upp igen och gör en heroiskt uppkörning igen till 7:e placering.

För Robin gick det bättre denna gång och han lyckades knipa heatsegern. Mikael Alskog som länge höll ledningen kraschade även han, denna gång vid övergången mellan grus och asfalt. Från åskådarplats såg det ganska våldsamt ut men Alskog var snabbt uppe igen och kunde rädda en 3:e plats. Tvåa denna gång var sportens grand old man Ola Andersson.

Helgens kanon måste vara nykomlingen Kevin Fagré. Han imponerade stort på sin 250 kubiks TM och läxade upp flertalet mer rutinerade förare med uppenbart mer motorkraft.

Totalresultat i Eskilstuna

S1

1. Henrik Karlsson #1.
2. John Stambeck #64.
3. Fredrik Eriksson #14.
4. Ken Svanberg #73.
5. Carl Lindström #10.

S2

1. Anders Michalak #2.
2. Robin Reilander #3.
3. Joakim Engström #96.
4. Emil Sörehall #6.
5. Pär Hammarstrand #7.

Open

1. Mikael Alskog #647.
2. Robin Hansson #11.
3. Ola Andersson #36.
4. Max Eriksson #99.
5. Kevin Fagré #46.

Totaltresultat i mästerskapet.

S1

1. Henrik Karlsson #1. 80 p
2. Fredrik Eriksson #14. 60 p
3. John Stambeck #64. 60 p
4. Ken Svanberg #73. 60 p
5. Carl Lindström #10. 38 p

S2

1. Joakim Engström #96. 71 p
2. Robin Reilander #3. 67 p
3. Anders Michalak #2. 56 p
4. Pär Hammarstrand #7. 56 p
5. Emil Sörehall #6. 48 p

Open

1. Robin Hansson #11. 73 p
2. Mikael Alskog #647. 65 p
3. Ola Andersson #36. 56 p
4. Kevin Fagré #46. 46 p
5. Max Eriksson #99. 39 p

För fullständiga resultat se länken nedan.