Trygg med hoj på släp

Det finns många metoder och lösningar på hur man bäst säkrar sin hoj på ett släpvagnsflak. Nära alla metoder delar två moment medan en av metoderna faktiskt bara innehåller just dessa två.
Vilka är då de två momenten? Jo, du rullar fram hojen ända fram mot flakkanten och spänner sedan en rem från var styrhalva framåt och nedåt i flakets fästöglor/krokar.
För vissa räcker detta medan många också säkrar upp hojen ytterligare. Då genom att även dra en rem från bakfälgen ut mot var sin infästning i flaket. Detta hindrar bakdelen från att hoppa i de guppigaste partierna.
Vill du vara ännu säkrare fäster du en rem från exempelvis ramdel eller passagerarfotpinnarna och fäster remmarna bakåt och utåt i flakets fästen.

Dessa metoder fungerar alldeles ypperligt men de flesta väljer ändå att säkra med minst tre remmar. Detta just för att bakhjulet inte skall hoppa runt om man kör över gupp. Metodens förespråkare menar att motorcyklar fastspända på detta sätt inte alls brukar röra sig nämnvärt under färd.
Att dra en rem över sadeln är inte i alla lägen att rekommendera då man löper risk att sträcka galonet på sadeln så pass att det i värsta fall aldrig återhämtar sig. Vill du säkra hojen från rörelser är det bättre att fästa spännband i detaljer som är avsedda hantera motorcykelns sidorörelser; sving, hjul eller ram.
Gemensamt för all transportsäkring är att det endast skall göras med friska och starka spännband och helst med gummerade krokar och öglor.
Dra heller inte ihop gaffel och stötdämpare för kung och fostervatten. Det behövs inte. Motorcyklar tenderar att inte komprimera stötdämperiet särskilt mycket, utan förare, på ens under de värsta av gupp. En modern gaffel tar inte stryk av att stå hårt ihoptryckt under kortare tider, det är bara onödigt att göra så. I värsta fall kan golvet på flaket ge vika med skadad hoj och flak som följd.

Antaganden gör dig olycklig
Oavsett vad du läst och förstått så är det viktigt att du kollar noga att inga remmar slackat av medan du spänt andra. Kontrollera hellre en gång för mycket än för lite.
Bra att veta är också att det är föraren av bilen och ingen annan som bär ansvaret att godset är tillräckligt säkrat.

Akta lacken och kåpor när du spänner fast hojen. Ligger remmarna an mot lacken kan det bli matta märken och i värsta fall kan anspänningar spräcka kåpor och plast. Kolla hellre ordentligt före färden.