TriumphTiger 800/XC 2011–

Vi är nu inne på den fjärde säsongen med Triumphs senaste äventyrs­modell i mellanformat. När Tiger kom till säsongen 2010 dröjde det inte länge förrän både journalister och ­konsumenter insåg att motorcykeltillverkaren i Leicestershire hade fått in en fullträff.

Triumph Tiger finns i två utföranden: en för asfalt och en för grus. Den senare kallas XC och har trådekrade fälgar, större 21-tumsfälg fram, längre fjädringsväg, bredare styre, 13 milli­meter längre hjulbas och 35 millimeter högre sitthöjd. XC har dessutom den för äventyrs­hojar design­mässigt nödvändiga ”stänk­skärmen” under strål­kastaren och är fem kilo tyngre.

För att placera sig där Triumph kunde ­utmana BMW F 800 GS tog man den befintliga och mycket dugliga radtrean som användes i sporthojen Daytona och förlängde slag­längden. Spot on! Resultatet blev 799 kubik och nästan 100 hästkrafter.

Du som överväger att köpa en begagnad Tiger 800 behöver inte oroa dig över motorns tillförlitlighet. De fyra säsonger som modellen har funnits på marknaden har den visat sig vara påfallande fri från fel.

Men även solen har fläckar. I augusti 2011 ­utfärdade Triumph en återkallelse av 1 834 ­exemplar av både 2010 och 2011 års modell på grund av plötsligt motorstopp vid gasavslag. Felet rättades till genom omprogrammering av hårdvaran.

En ytterligare återkallelse gjordes i mars 2013. Det gällde både Tiger och en del andra Triumphmodeller vars blinkers var behäftade med ett tillverkningsfel och kunde lossna. Dessa ersattes med nya på ­garantin.

 

Två områden där Tiger briljerar är motor och chassi. Jämfört med de flesta jämförbara ­modeller kan föraren köra med större ­bibehållen kontroll när det börjar gå fort och underlaget är ojämnt. ABS-bromsar (som går att stänga av) var tillval för 8 000 kronor på de första ­årsmodellerna. Motorn lider mycket sällan brist på effekt och längs grusvägar har Tiger snarare ett överskott av kraft. Att köra med breda ställ i ­kurvorna är sannerligen inte svårt.

En svaghet som en Tigerförare snabbt blir medveten om är vindbrus. De original­monterade vind­rutorna är alldeles för låga och designade så att störande turbulens uppstår runt förarens hjälm. Det enda sättet att råda bot på detta är att montera en ­annan vindruta och det saknas inte alternativ.

För dig som framför allt kommer köra på asfalt är det troligt att du kommer vara mycket nöjd med original­fjädringen, men om du däremot kommer köra längs riktigt dåliga vägar finns goda skäl att investera i bättre fjädring. Börja med att byta ut fjädrarna i ­gaffeln och arbeta vidare mot en ­utrustningsnivå som passar dina ändamål. XC-versionen är givetvis också ett bättre val för grus och har fjädrings­komponenter som räcker till för de flesta.

Andra detaljer som går att förbättra är accelerationen genom att byta ut originalets 16-kuggsdrev fram mot ett 15-kuggs. Sexans växel kommer att bli en aningen surrigare men du får samtidigt en hoj med betydligt bättre drag.

Men utan bra däck spelar det ingen roll vilka ­andra modifieringar du gör. Med 21-tumshjul fram är utbudet av offroaddäck bättre till XC-versionen, men även till vanliga Tiger 800 finns gott om nabbade gummin för grusbus. 

Annons

Annons