Triumphs Bad Boy

Fullständig provkörning kommer i Bike Katalogen men redan nu kan vi svara på ett par frågor kring den nya modellen.

Vad har Triumph egentligen ändrat på till nya Roadster?
Det handlar egentligen inte om en ansiktslyftning, de visuella detaljerna som man ändrat på är försvinnande få. Det är snack om att hitta rätt mix mellan svart och krom, och om de gjort det är väl upp till var och en att bedöma. Mer intressant är förändringarna på motor och chassi.

Så vad har de fixat till där?
Självklart är det kul att de har laddat på med ett ännu fetare vridmoment, en ökning från 194 till hela 221 Newtonmeter vid 2750 varv, samt ytterligare nio hästkrafter på topp men det är faktiskt inte det som upplevs som den största skillnaden.

…och det är?
Framförallt att modellen fått ABS och förändrad körställning genom att fotpinnarna flyttats bakåt, nedåt samt inåt. I övrigt är det mesta sig likt även om det påtalas att modellen fått bättre koppling och mjukare bakstötdämpare. Men det är mest smådetaljer…

Hur är den att köra då?
Ja, det är ju fortfarande en extremt stor och tung glidare vi talar om, men faktum är att markfrigången är förvånansvärt bra. Motorn är verkligen vibrationsfri och tar sig från vilket varvtal som helst.

Vilka andra motorcyklar ser du som konkurrenter?
Klassen med ”power cruisers” är inte direkt stor och Rocket III Roadster är ett tämligen unikt koncept. M1800R har lite för klen motor för att mäta sig med Rocket III Roadster, V-Rod Muscle har attityden och matchande väghållning men framförallt är det Yamaha VMAX som känns som dess verkliga motståndare. En tungviktsmatch mellan de här två lär vi få se i Bike framöver!