Triumph Thunderbird 900 95-98, 00-03

Filmgestalten Johnny Strabler är hojgängledare som med sin coola stil och outfit får en hel värld av unga män att börja köpa svarta jackor, odla polisonger och vilja köra motorcykel. Givetvis talar jag om Marlon Brando i sin roll i Vild ungdom (The Wild One) där han orädd gasar runt på en på en Triumph Thunderbird 6t.

Att Triumph till 1995 års säsong väljer att blåsa liv i det nära mytiska modellnamnet Thunderbird är inte alls förvånande. Precis som föregångaren är Thunderbird tänkt som en snabb hoj och stark profil. I tiden var t6 kanske mer konkurrenskraftig som värstinghoj medan Thunderbird 900 mer solade sig i glansen av sin forne namnes obändliga coolhet och rebelliska bråkmakarstatus. Triumph Thunderbird 900 är en retrocustom med fartresurser som räcker och blir över för de flesta. Du blåser av innan du nått toppfart, detta kanske mer beror på den körställning som erbjuds än av öset. Du blir ett veritabelt vindfång och bristen på kåpa känns tydligt om du försöker slå några hastighetsrekord med en Thunderbird.

 

Effekten i Thunderbird är inte direkt översvallande men vridmomentet är tillräckligt väl tilltaget och momentkurvan gör att det inte finns skäl att åka runt och växla en massa i onödan.

Är du alldeles nybörjare så upplever du antagligen t-birden som ganska tung och då framförallt topptung. Detta till trots så är inte hojen svår att manövrera utan ger föraren en god portion känsla av kontroll och ända ner i låga farter är manöverbarheten föredömlig. Sitthöjden är ganska låg vilket avhjälper en del av problemet med hög tyngdpunkt.

 

Det som vissa ägare är missnöjda med på sina Thunderbird är i vissa fall kvaliteten på kromet på backspeglar och instrumentering som tappar lyster och även rostar om tvätt och puts blir eftersatt. Dessutom tillhör bränslemätare en detalj som en och annan tycker borde varit monterad. De detaljer ägarna är missnöjda med är mer på just deltaljnivå snarare än direkt kritik på funktion och uppträdande.

Samma sång sjunger de som mecklar med hojen och ser vilka fel som uppdagas på olika märkens olika modeller. För bland andra Triumph Thunderbird är här kritiken ganska lågmäld. De går och fungerar som de ska och har väldigt sällan, eller aldrig, skador som är relaterade till konstruktionsmissar eller andra tillkortakommanden från tillverkningen.

 

Motorn och ramen har många år på nacken och båda får nog ses som synnerligen lyckade som drivkälla och sammanhållande struktur för Thunderbird. Att den dessutom är väl hanterbar tyder också på att Hinkleyfolket satt ritstiften i rätt händer från början. Du behöver inte heller som köpsugen Trajjadrömmare fundera på särskillt mycket annat än skicket. Är det en Thunderbird 900 du vill ha är det alltså nästan inget du behöver bevaka särskillt.

Skicket skall givetvis vara det du önskar och eventuellt utbytta rörs originalditon skall finnas med plus att en servicebok med alla stämplar på plats är klart att föredra om du vill vara säker på att maskinen är fin på insidan.

 

Det är alltså bara att ge dig ut på blocket.se eller knata ner till din lokala hojhandlare och söka upp ett rimligt exemplar. Vi hittar på blocket Thunderbird inom ett spann om tjugo tusen kronor. De billigaste ligger runt trettio och de dyraste lite över femtio. Låt förnuftet råda och betala inte extra för extra tillbehör som medföjer om det inte är något du själv tänkt hugga in på annars. Men det är klart, en taktisk förhandlingsdetalj kan vara att där inte avslöja sina tankar utan att fokusera på motorcykeln och se till att den är i det skick du helst vill se den i.

 

Men det är inget snack om saken, med en Triumph Thunderbird 900 kommer du ständigt och jämt få höra att du har en snygg hoj och antalet farbröder som åkte hoj i sin ungdom dras med magnetisk kraft till din hoj och berättar hur det var då. På gott och kanske ont.

Publicerat i MC-Nytt nummer 3 2010
Text: Henning Svedberg

Annons

Annons