Triumph Rocket III Roadster

När triumph för första gången presenterade Rocket III trodde vi journalister att John Bloor fått hjärnsläpp. 2300 kubik? Men det visade sig att den galna hojen fick många trogna fans. Idag har 17 000 exemplar sålts och modellserien berikats med en touringversion med hög ruta och packväskor. Men det lugna livet som »Muskelkung« har på den senaste tiden störts av Yamaha Vmax, som klev in med en mindre men mer dynamisk motor samt ett chassi med en större dos körglädje.

De senaste åren har trenden nämligen pekat mer mot »performance cruisers«, ett segment där kunderna inte bara kan känna sig som Steve McQueen när de rullar förbi skyltfönstret utan faktiskt också spela upp »Bullit« för sitt inre medan de kör den där kurviga vägen till sommarstället.

Men för att spela i prestandaligan på allvar behövde Rocket förnyas. Bättre körkänsla var punkt ett på ingenjörernas lista. Och när man ändå var igång kunde man väl lika gärna ge den mer effekt och vrid?

Sagt och gjort. Nytt avgassystem ger nio hästkrafter till på topp och 27 extra Newtonmeter. Begränsningen för Rocket III låg till viss del i dess körställning med fötterna långt fram. Genom att helt enkelt flytta fotpinnarna bakåt samt neråt men också inåt, har markfrigången behållits oförändrad medan körställningen blivit mer offensiv och ­passar dig som tänker »körning« framför »glida«. Med andra ord precis vad vi som ­läser Bike brukar föredra.

 

Men tillbaka till verkligheten. Gör förändringarna några skillnader?

Svaret på den frågan är egentligen att det är ytterst liten skillnad. På gott och ont. Rocket III upplevs fortfarande som en glidare med extremt stor motor. Du behöver aldrig växla utan kan köra på en och samma växel från 50 till 200 kilometer i timmen! Motorgången är silkesmjuk. Det extra vridet ger dock ingen wow-känsla, i alla fall inte utan att ha föregångaren bredvid för en direkt jämförelse.

För att väga 367 kilo är den förvånansvärt lätthanterlig i låg fart, tack vare att tyngdpunkten ligger så lågt, men in i kurvor gör sig vikten kraftigt påmind och det gäller att anpassa farten. Att byta spår mitt i kurvan låter sig inte göras hur som helst, men den ligger stadigt i det spår du slagit in på. Under provkörningen provoceras fjädringen hårt men den gör sitt jobb bra. Det är samma inverterade framgaffel som tidigare men Triumph har gjort bakfjädern 20 procent mjukare, vilket ökat komforten.

 I samband med uppdateringen fick modellen också ABS-bromsar, vilket borde vara en självklarhet på den här hojtypen.

ABS-systemet jobbar bra och känslan i bromsarna är fin. ABS gör det dock svårare att göra riktigt feta burnouter. Visst spinner den loss från rödljusen när du dumpar kopplingen, men eftersom bakhjulet snurrar fortare än framhjulet tolkar systemet det som att hjulet är låst och släpper därmed upp frambromsen. Triumph erkänner utan omsvep att de kopplade ur systemet för att spela in reklamfilmen med stuntföraren Kevin Carmichel. Den möjligheten har inte du.

Skillnaden mot föregångaren ligger mer i körställningen och växellådan, som båda verkligen upplevs som en klar förbättring. Framförallt vid aktiv körning, och i högra fart sitter föraren bättre, utan att behöva klänga sig fast i styret. Växellådan är dock fortfarande klonkig, men kopplingens ingrepp är kanon och växlarna går i fint.

Men är skillnaden så stor att det är frågan om en ny modell? Definitivt inte. Det är en sublim ansiktslyftning. Rocket III är fortfarande samma galna cruiser med enorma ­motor. Rocket är definitivt inte en motorcykel som passar alla – men en motorcykel som alla bör uppleva minst en gång.

Plus
Äntligen ABS-bromsar! Underbar motor, mer effekt samt högre vridmoment kan vi inte få nog av…

Minus
Klonkig växellåda. Den höga vikten kräver att du måste planerar kurvtagningen noga.

Publicerad i Bike nummer 1 2010.
Text: Magnus Johansson
Foto: Gary Freeman