Toyota i-ROAD – koncept för framtida stadstrafik

Små bilar som ska lämpa sig särskilt väl för stadstrafik dyker upp lite här och var nu för tiden. Nu visar Toyota upp sin version av en pendlarbil, i form av cykelliknande konceptet i-ROAD.

Toyota i-ROAD är inte mer 850 millimeter bred, vilket enligt Toyota inte är mer än en vanlig motorcykel. Detta gör att bilen får en fördel när det handlar om att ta sig fram i tät trafik. Dessutom är den lätt att parkera, då upp till fyra exemplar ska få plats i en vanlig parkeringsruta.

Trots bilens ringa storlek får dock, utöver föraren, en passagerare plats i den. Detta löser Toyota genom att placera passagerarsätet bakom förarsätet.

Fem mils räckvidd
Toyota i-ROAD drivs av två elmotorer som ger två kilowatt vardera, där varje motor driver var sitt framhjul. Batteriet ger en räckvidd på 50 kilometer och tar tre timmar att ladda i ett vanligt vägguttag.

Den smarta biten av Toyota i-ROAD är dock systemet Active Lean, som gör att bilen inte kräver några andra kunskaper eller färdigheter än vad som krävs för att köra en vanlig bil. Systemet gör att bilen balanserar lutningen vid svängar genom att räkna ut hur mycket bilen kommer att luta och höja eller sänka ena hjulet för att hålla bilen stadig och motverka centrifugalkraften.

Toyota i-ROAD visas upp i Toyotas monter på bilsalongen i Genève.

Missa inte bildspelet med alla bilder på Toyota i-ROAD, klicka på bilden till höger!

Diskutera:Vad tycker du om Toyota i-ROAD?