Tommys GSX-R nollad till sist (3 av 3)

Med cirka 7 800 mil på mätaren var Tommy Sundholms R 1100 från -87 i ett tämligen slitet skick. ­Motorn spann visserligen fint, samt drällde en hel del olja, men i övrigt beskrevs nog allmäntillståndet (vid närmare kontroll) som ett par steg för långt bortom det som i folkmun kallas bruksskick. Inte på grund av brist på kärlek – Tommy älskar sin Suzuki – utan det har snarare handlat om tidsbrist och föregående ägares slarv.
Med handen på hjärtat visste vi inte hur mycket jobb den blåvita faran skulle kräva för att bli presentabel igen. Men när Andi på AVA MC och hans grabbar började gräva innanför de matta kåporna visade det sig att skicket var ännu sämre är vi någonsin kunnat tro. Här skulle det krävas ett ordentligt krafttag.
 
Förutom oljeläckaget, som krävde att toppen lyftes, var förgasarna helt igenbeckade och en av tändspolarna trasig. Förgasarna fick Emil på MotoSpeed uppdraget att rengöra, samtidigt som Ove slipade in ventiler och gjorde en så kallad Competition-portning av toppen eftersom den ändå var av. Tänd­spolar hade Spinnin’ Wheel liggande. I övrigt var motorn helt okej (efter tre tvättningar).
Ett tag var vi inne på att lackera om hela hojen men efter en noggrann rengöring visade sig lacken vara så pass fin att vi beslöt oss för en ordenlig polering. Fälgarna var däremot så dåliga att det krävdes en blästring och lackering vilket ACE fixade med bravur innan AVA krängde på nya Dunlop Roadsmart II. Fälgarna försågs även med nya originallager och packboxar.
Givetivis finns det en hel del säkerhetsdetaljer att ta hänsyn till varför nya bromsslangar och belägg från BOOVE monterades på nyrenoverade bromsok. 
Kronan på det utseendemässiga verket blev alla små originaldelar från KGK som blinkersglas, kedjeskydd och annat som är så viktigt för helhetskänslan.
Framgaffeln rengjordes, fick nya packningar och olja. Dessutom också hårdare fjädrar från Öhlins som också bidragit med bakstötdämpare. Tyvärr medgav ett vinterisigt Stockholm inte någon provtur, det var många som var sugna på att känna på en ”ny” GSX-R 1100, men vi överlåter Tommy att ta premiärturen. Håll utkik på bike.se ­efter en rapport längre fram i vår.
 
Resultatet är inget annat än spektakulärt. Den 26 år gamla Suzukin har som genom ett trollslag förvandlats från en negligerad luta-mot-väggen brukssmälla till det välvårdade och välåldrade skick den genom sin status som ikon så väl förtjänar. 
Borta är de år av gammal lort och alla spår av halvpundiga gör-det-självlagningar. I stället är det rent, snyggt och framför allt tätt. Att ta en flukt och sniff innanför kåporna är nu något man gör med glädje, inte med avsmak. 
 
Att beskriva Tommy som förväntansfull när han kommer till AVA är bara förnamnet. Han skiner som ett norrsken en midvinternatt och det är med ett stort leende och ett ännu större mått av självbehärskning han vandrar varv efter varv runt sin GSX-R.
– Det är helt fantastiskt, säger han. Jag hade varit nöjd med att bara få stopp på läckaget men det här är ju helt otroligt, den ser ju nästan ny ut.
Även Maria, Tommys fru och den som nominerade Tommy till projektet, ser nöjd ut.
– Vad fin den är, säger hon med ett leende. Men Tommy, glöm inte vem du ska tacka för att detta blev av.
– Nej jag vet, skrattar Tommy. Vi ska åka och handla lite hästprylar nu, det har jag lovat.
Ska vi summera projektet kan det inte bli annat än som lyckat. Vi utgick från en motor­cykel i stort behov av omvårdnad, det var många som ville hjälpa till och resultatet blev extremt lyckat. Inte nog med att motor­cykeln blev riktigt fin, vi har dessutom räddat en klassisk motorcykel och dessutom hjälpt en trevlig prick att få ut sin kärlek där den hör hemma igen – på vägen.