Testvinnarna 2014 – här hittar du dem

Bike är nordens enda tidning som kör egna seriösa och djuplodande tester där vi backar upp alla påståenden med rena fakta. Vi gissar aldrig!

Att testa motorcyklar är resurskrävande. Det tar tid, det är dyrt och det krävs att vi använder oss av erfarna testförare – det finns många som kan köra snabbt men väldigt få som kan analysera körningen och tala om ­varför motorcykeln beter som som den gör. 

Här är vårt nordiska sammarbete mellan de olika Bike-redaktionerna av yttersta vikt. Det ger oss de muskler vi behöver för att driva verksamheten samtidigt som vi behåller vår lokala koppling. Vi anser nämligen att tester ska köras av nordiska förare på nordiska vägar – inget annat är relevant.

På detta uppslag presenteras de nio testvinnarna från 2014, motorcyklar som trots i somliga fall extremt hård konkurrens stod som segrade efter att poängtabellen summerats.

Poäntabellen förtjänar en specifik om­nämning, det är nämligen den som gör varje test så objektivt som möjligt. Det är också den som gör att du kan lita på att dessa nio vinnare är bäst i sin klass.

Triumph Trophy SE, #2.14
20151201181601.jpg?itok=vKmHu3bK

I den stora touringklassen är konkurrensen stenhård men när vi ställde Triumph Trophy mot Yamaha FJR 1300 och förra generationens BMW R 1200 RT blev vi imponerade av de stabila och föredömliga vägegenskaperna. 

I den täta striden avgick Trophy med fem poängs marginal som segrare före Yamahan på 455 poäng. Det som fällde avgörandet var framför allt den turbinliknande kraften hos radtrean samt det faktum att den trots sina kilon är riktigt rolig att köra. Den må ha sina små ergonomiska brister jämfört med sin tyska motsvarighet men vad gör väl det när vägen svänger – en motorcykel är ju i första hand till för att köras, inte att bara åka på.

BMW C 650 GT, #3.14
20151201182613.jpg?itok=Xkve3YGS

Skotertest är inget vi sysslar med till vardags men det växande segmentet maxiskotrar är icke desto mindre intressant. BMW:s tvåcylindriga lyxskoter C 650 GT stack snabbt ut som både ett bekvämt och körglatt alternativ. Med 416 poäng var den med god marginal testsegrare före tvåan Honda NC 700 D på 396. Vågar du testa en skoter? ­Risken är att du fastnar och låter hojen stå.

Triumph Daytona 675 R, #4.14
20151201181733.jpg?itok=XPEnvV2k

Supersport-klassen medger radfyra på 600 kubik eller en trippel på 675. Under Bikeweek på Karlskoga lät vi fyra kandidater göra upp om segern i ­klassen – Honda CBR 600 RR, Kawasaki ZX-6R 636, MV Agusta F3 och Triumph 675 Daytona R.

Triumphen drar snabbt iväg i poängtabellen och vinner varenda rond utom landsväg då den är något törstigare än de övriga tre.

Motorn är sammetslen, fjädringen från Öhlins är som vi vant oss vid extremt fin och såväl styrning som bromsar, Brembo monobloc, är i en klass för sig. Totalpoängen är 460, hela 21 poäng före tvåan Kawasaki trots ett teoretiskt övertag på 36 kubik. 

Aprilia Caponord, #5.14
20151201182632.jpg?itok=I4qjeJyC

Den gatfokuserade Adventure-klassen bjuder på hård konkurrens och många seriösa alternativ. Nya Suzuki V-Strom var förhandstippad men kom oväntat sist i testet som roddes hem av Aprilia Caponord. Med kul motor, avancerad teknik och en attraktiv prislapp är den ett mycket bra val för dig som även gillar lite sämre vägar. 

Triumph Street Triple, #6.14
20151201182648.jpg?itok=VzK2UbeL

Street Triple är den man ska besegra i den mindre streetfighterklassen och trots hårda attacker från nykomlingen Yamaha MT-09 samt fjolårsnya ­Kawasaki Z 800 sitter Triumphen tryggt på tronen. Utsökta köregenskaper samt en pärla till motor gör hojen med de udda framlyktorna till klassens avgjort bästa köp.

KTM SuperDuke R, #7.14
20151201181957.jpg?itok=I2YM7U9u

Årets stora snackis var utan tvivel SuperDuke R. Sällan har en modell föregåtts av så höga förväntningar. Men KTM gjorde oss inte besvikna och 1290:n har levererat från dag ett. Motorn är duktigt stark och inte så ilsk som man kunnat tro. Det bästa med ­SuperDuke R är dock det ypperliga chassit vars följsamma egenskaper var en fröjd under årets regnigaste test. 

Indian Chief Classic, #8.14
20151201182732.jpg?itok=qxBw_91j
Med helt nya märken, inte bara ­modeller, brukar det förekomma en hel del barnsjukdomar. Med Indian har dock Polaris gjort alla rätt och när vi körde stora Chief Classic var det nästan haksläpp över att en så stor motorcykel – för den är jättestor – kan vara så trevlig att köra. Triumph Thunderbird LT var den tätt i hasorna men Indian knep segern med en poängs marginal. Dessutom har den en stor portion personlighet.

KTM 1190 Adventure R, #9.14
20151201182051.jpg?itok=R7xS0nUf

2013 års grusbusbuckla gick till KTM 1190 Adventure R. När vi i sensomras lät nya BMW R 1200 GS Adventure samt nya Yamaha Super Ténéré utmana var utgången inte på något sätt given. Vi skodde de tre offroadbjässarna med Continental TKC 80 och lämnade asfalten bakom oss. Och ju sämre underlaget blev, och ju fortare vi körde, desto bättre blev KTM:en. 

Man kan fråga sig vem som en egentligen behöver kunna köra långt över 200 blås på grus. Men om du känner att det är ditt kall, då finns det bara en enda hoj som gäller – 1190 Adventure R. Närmare en superbike för grus kommer du inte.

KTM 690 Duke, #10.14
20151201182119.jpg?itok=NhnUCzdk

I prispressade instegsklassen damp Yamaha MT-07 ner som en bomb. Men trots sina kvaliteter kan ingen attityd i värden överträffa ett välbyggt chassi. Även om stånkan, med 68 hästar på bakhjulet, vibrerar en hel del och ett i övrigt ganska smalt fokus knep 690 Duke segern tack vare sitt med råge klassledande chassi. Men något för touring är den inte.

Du vet väl att du kan köpa tester i ­pdf-format på bike.se/shop? Dessutom kan du köpa äldre ­nummer genom vår  app, finns både i App Store och på Google Play. Sök efter Bike Sverige, ladda  ner appen och läs!

Annons

Annons